Möte med schäferfolk

 

Imorgon är det vår andra rallylydnadstävling. Idag var min första jobbardag efter semestern. Riktigt sleten var jag och bestämde mig för att skippa hundträning ikväll och bara gå en promenad i skogen med Mills. Vi tog halväckligt vardagsgodis med oss och sele+långlina o koppel. Ingen klicker eller ens ett riktigt halsband hade vi med oss.

När vi kom fram till paddokarna där vår promenad börjar ser vi att det gamla bruksgänget är där och tränar. Jag har ridit mycket på området och sett att de träffats där i flera år och tränat med sina schäfrar och andra brukshundar.
Den här gången bestämde mig för att gå fram och prata med dem, och valde en kvinna med en bordercollie. Snart kom en av de andra damerna fram och det visade sig vara den mycket rejäla och aningen hårdhänta damen som höll i vårt MH. Hon gav Milly en riktig "schäferomklappning" i kontaktmomentet och det innehöll ett visst mått av tvång och svans mellan benen på Milly. När hon nu kom fram och frågade Milly om hon kände igen henne, åkte svansen in mellan benen den här gången med! Efter lite godismutor så var dock tanten lite mer intressant.
De här damerna frågade om vi behövde hjälp eller tips med något och sa att om vi ville kunde vi haka på deras träning.

Sagt och gjort, men vi gick vår promenad först.

Vi kom efter ett tag tillbaka till de fyra bastanta bruksdamerna på 50+. Två av dem hade varsin schäfer, en hade som sagt en bordercollie och en dam med mycket respektingivande basröst hade en rottweilerhane. Den sistnämnda har jag vid ett tidigare tillfälle stått bredvid när hon gjorde följande uttalande om omplacerade hundar: "Om man bara vill ha dem till sällskap och som kompis så kanske det kan bli bra" (med lätt hånande ton).

Vi tilldelades en schäferdam, Barbro, hon skulle hjälpa oss. Jag, Milly och Barbro gick undan en bit och Barbro tyckte vi skulle börja med linförighet. (Några meter ifrån oss lekte ungefär en hel skolklass inne i en av paddokarna.)
Barbro sade: "Sätt hunden vid din vänstra sida! Framåt marsch! Halt! Framåt marsch! Höger om marsch! Helt om halt!"
Sedan sa hon lite förvånat: "Ni är ju jätteduktiga!" Trots torra gamla smulor så var Milly faktiskt himla duktig idag..
Efter ytterligare några kommenderingar i linförighet så gjorde vi även en inkallning, platsliggning, hopp över hinder och ställande och läggande under gång. De två sista har vi bara börjat nosa på, men lyckades ändå hyfsat, med ett dk på läggandet och faktiskt ett snyggt ställande (tror jag). I bakgrunden hörde jag hur basröstdamen vrålade LIGG!!!!! till sin hund.
Vi åtevände till de andra och fick mer beröm! De tyckte att vi skulle gå med i deras brukshundklubb (vi är inte med i nån än) och hänga med på träningstävling där.
Vi var välkomna att träna med deras egna lilla gäng i fortsättningen också.

Oj vad jag har skrutit mycket nu, men det var bara så kul att överraska rejält bruksfolk med en liten spinkig råttfångare som också kan va duktig! Och så kan jag inte låta bli att fnissa åt de rejäla damerna, det här gängets stil är ju inte riktigt samma som min... Det går ju inte att vråla till sig lydnad på en pinscher, det måste ju kvittras fram önskningar om olika utföranden, som kanske kan uppfyllas om omständigheterna är de rätta. :)

Och så en sista grej om basröstdamen. När Milly hade gjort sin platsliggning, sa jag "varsågod" till henne, som slut på övningen. Då hon var okopplad vid tillfället tog hon det självklart som att det var fritt fram att springa bort till de andra. Hon började kuta bort mot basdamen som för tillfället marscherade bestämt fram och tillbaka med sin rottweiler. Jag ropade på Milly och började springa åt andra hållet.
Då vänder min lilla ängel på klacken och kommer i full fart tillbaka till mig!!! Hurra!!!
En stund senare smiter den gigantiske rottweilerhanen från sin basröstmatte och springer hela vägen fram till Milly! Basdamen hämtar sin hund utan den minsta ursäkt, helt tyst. Hihi, pinsamt!?

De gav oss olika tips om apportering, som är vår akilleshäl. Många tips sållas direkt bort för de är inte anpassade för en pinscher... Men något bör man ju kunna lära sig och framförallt att träna med störning är ju aldrg fel. Så det kan hända att jag dyker upp igen när de ska träna nästa vecka! :)

Lilla fjantiga Milly visade bruksdamerna vad hon kan! :)





Kommentarer
Postat av: Nina

Roligt att det gick bra! Var försiktig när du tränar med dem för de verkar ju verkligen använda gammaldags metoder och ha den gamla tråkiga inställningen (apropå uttalandet om omplaceringshundar)

Det kan göra mer skada än nytta i längden.

2010-08-10 @ 07:45:48
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com
Postat av: Emma, Harry och Hilja

Bra jobbat! En duktig pinscher är banne mig roligare att se på än många brukshundar. ;)



Lycka till imorgon! Håller tummarna!

2010-08-10 @ 22:12:11
URL: http://herrharry.se
Postat av: Elisabeth och Dixie

Hahaha! Fan vad kul! Snyggt jobbat ;)



Ang apporteringen så körde jag enligt klickerklok http://klickerklok.se/apportering.php



Det tog sjukt lång tid för mig att lära Dixie det. Jag rekommenderar att börja med någonting gripvänligt som inte är en apportbock. Kolla här: http://pinscherndixie.se/?p=442

2010-08-11 @ 23:50:50
URL: http://pinscherndixie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0