Ringträning med studs

Sån här var Milly på kvällens ring och socialträning:

 

Hon var visserligen på strålande humör, men det var svårt att få henne att låta bli att studsa fram på svansen.. Eller tassarna. Riktigt taggad var hon och hade hoppats på nåt mer actionspäckat än att sitta still och vänta på sin tur, för att sedan trava fint och stå upp. Istället för att bli uppställd på utställningsvis provade fröken en massa olika trix. Matte håller ju en godis i handen och då gäller det att visa vad man kan. Hon gjorde till och med "rulla runt", mitt framför damen som skulle föreställa domaren. Man kan ju inte annat än att skratta åt henne. Tänk om vi nån gång ställer ut henne och hon kastar sig ner och rullar runt i ringen.. Haha det hade varit kul!

Kanske skulle göra uppställningsträningen lite mindre rolig genom att INTE ha nåt godis i handen... Bra att jag kom på det först nu.

 

När det var dags för "domaren" att känna över hundarna och titta på lite tänder, funderade jag på hur vi skulle göra. Kanske köra tandvisningsträning på "vårt sätt".. Äsch tänkte jag och sa att vi provar att göra det "som vanligt". Milly kunde ju inte stå uppställd såklart, till att börja med. "Domaren" var lite extra hänsynsfull och lät Milly nosa på  hennes händer och plockade sedan upp lite godis ur fickan. Samtidigt som hon frestade Milly med godis så försökte hon ta lite på ryggen med den andra handen. Det blev ganska rörigt och slutade med att Milly slog med tassarna och gjorde lekinviter. Riktigt busig blev hon! Trots allt trams så är jag nöjd med att Milly var så glad, det var tydligen roligt med en tant som gjorde närmanden.

Domartanten frågade vid ett tillfälle hur gammal Milly är..... "Snart två" sa jag men det kändes som att jag borde svarat "tio månader". :D

 

I slutet blev det lite väntetid så jag passade på att köra lite rallylydnadsträning. Det gick faktiskt som smort! Jag lät godiset ligga i fickan och körde lite "fot" med svängar och stopp. Hon hade sån himla fin kontakt och när jag gav kommandot "ligg" så slängde hon sig verkligen ner. Armbågarna i marken direkt. Hon brukar försöka fuska med det annars..

Vi gjorde även en platsliggning, vid sidan av allt folk med hundar. Även den gick superbra! Jag tror att Milly vill ha nåt RIKTIGT att göra. Hon förstår inte poängen med att bara stå och se snygg ut. Varför vara passiv när man kan vara aktiv, liksom. Hon vill ha en rejäl uppgift! Tur är väl det för jag vill också hellre hitta på nåt "riktigt". Dock måste man ju kunna varva ner och ta det piano också.. Kanske när hon blir tre?

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Nina Johansson

Fy fan vad bra våra bloggar börjar bli! Och tänk att vi ändå har hållit på så kort tid. Roligt med Milly som Tiger, Trollet har ju Snurre Sprätt som sin seriefigur som han är lik he he!

Postat av: anna o hundarna

Där har du anledningen till att Tigern heter Tiger: studs, studs, studs! Och han är 3 och ett halvt... Men Jazz, dvärgpinschern, han blev liiitet mer seriös när han hade fyllt fyra... Litet, alltså. Puss till Milly!

2010-05-06 @ 09:05:47
URL: http://pelleskop.webblogg.se/
Postat av: Emma

Hahaha, hon verkar vara en helskön typ den här Milly!

Om jag har en godis i handen så kör Harry igenom hela sin trixrepertoar, förutom i utställningsringen. På något sätt vet han att där ska man bvara stå stilla och se snygg ut. Fast jag är rätt säker på att han skulle trixa ifall vi skulle träna utställning, för det är inte alls samma situation.



Förresten, Harry blev mindre studsig vid fem... ;)

2010-05-06 @ 09:50:27
URL: http://herrharry.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0