Agilityfilm

Igår hade vi vår andra ridhusträning. Fy fasiken vad det är underbart att träna inne och slippa vara ute i mörker och regn. Även Milly tycker att detta är den bästa idén på länge! Hon älskar ridhuset.

Vi går vår tredje kurs nu och igår var det dags att samanfatta en del av det vi lärt oss. Vi körde kombinationer där det ingick bakombyten, innersväng, framförbyten, trycka och dra. Att trycka ut och dra in Milly har gått förvånadsvärt lätt. Vi tränade detta i skogen på gårdagens morgonpromenad. Jag blir helt förvånad över vårt samarbete faktiskt.. Jag kan få henne att springa runt ett träd, göra ett framförbyte och skicka vidare till ett annat. Jag kan skicka henne runt ett och få henne att fortsätta springa på baksidan av ytterligare tre träd för att sedan dra henne tillbaka till mig. Allt med mitt kroppsspråk och några få ord. Det är kul!!

Åter till träningen.. De kombinationer vi körde gick för det mesta bra. I första kombinationen var poängen bakombyten. Jag hamnar lite för långt fram för att få riktigt flyt, men det funkar. Man är ju van att behöva springa benen av sig för att hinna med Milly, så att hålla tillbaka lite för att släppa henne före är ovant.
Det mesta av den sista kombinationen på filmen hade vi delat upp i mindre delar och provkört. Den gången på filmen är första och enda gången vi körde den hel. Gick helt hyfsat, bortsett från mitt klanteri vid sista tunnelingången. För filmens skull är det synd att Milly har samma färg som underlaget. Hon är dock lite blankare.

 

Vi är anmälda till en agilitytävling på lördag. Länge har jag tänkt strunta i att vara med. Men nu tror jag att vi ska köra ändå. Visst, det har gått skit på de förra, men det var ändå ett tag sen nu. Jag tycker att Milly har skärpt sig en del med att sticka iväg från mig på träningarna. Hon är inte perfekt, men har fattat att det inte är nån bra idé att dra från matte. Igår så provstack hon vid några tillfällen, bla en gång på väg till en helt främmande hund. Jag vrålade NEJ!!!! och hon vände tvärt, kom tillbaka i full fart och fick köttbulle. Sista tillfället så sket hon i mig när jag ropade, och då blev det täcket på och sitta uppbunden. Jag passade såklart på att gosa med en annan hund och berömma den högljutt, allt för att göra Milly avis. Det handlar ofta om att hon är för trött, när hon inte orkar hålla sig till matte.

På de få tävlingar vi startat, tror jag att jag kan se en liten betydande detalj. Om det finns uppvärmningshinder eller inte. På den första tävlingen, som gick bäst, fanns det det. Har hon fått hoppa några skutt före vi går in på banan så har vi fått bort den värtsa energitoppen.

Det har hänt på många träningar att när vi tagit det allra första hindret i en kombination, då drar hon och tokar sig ett varv. Det är så jäkla kul ju!! Efter några hinder är hon mycket mer fokuserad och hanterbar. Så jag få ta med mig egna hinder att värma upp på isåfall, det erbjuds ju inte alltid.

 

Förutom tävlingen så kommer resten av tiden fram till onsdag att gå åt till dubbla hemtentor för min del. Då måste man ju nästan få ett litet brejk i mitten för att köra lite agility.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0