Paus

Igår var vi på en extra agilityträning, som inte hörde till kursen (som ju är slut). Milly misskötte sig lite och smet från mig fram till en ung papillontik, flera gånger. Hon gillar att visa hur häftig hon är för hundar som är mindre eller mesigare än henne själv. Arg är hon inte men hon gör alldeles för hårdhänta lekinviter. Eller snarare kanske det är så att hon försöker få fart på de små hundarna så att hon kan få jaga dem. Hon lyssnar inte på när den andra hunden ber om att slippa vara med:

"Snälla låt mig va, jag vågar inte leka med dig!"
"Det skiter jag i, för JAG vill leka och tänker göra det varken du vill eller ej! Kom igen nu för F*****N!!!"

Oavsett hur hon ser på situationen så är det inte ett okej beteende och som matte får man ju skämmas när ens hund "mobbar" andra. Jag är rädd för att det skulle kunna utvecklas och att hon till slut biter nån liten stackare.

I slutet så lyckades jag duscha henne med vattenflaskan mitt i ett sk "anfall" mot papillonen, vilket hade en tvärt avbrytande effekt.

Nu är det ialla fall dags för oss att ta en liten paus från agilityn. Två veckor hoppas jag kunna låta bli att träna. Det har varit intensivt i sommar och just nu känns det som att det vore skönt med en andningspaus och att samla ihop sig lite. Vi har mycket annat att träna på, vanlig lydnad och "inte-vara-dum-mot-små-hundar".

Idag var planen att ha en lugn kväll hemma, för det var längesen sist. Istället "råkade" vi vara ute hela kvällen och titta på när Nina och Trollet gick rallylydnadskurs. Vi passade på att träna fotgående och lite annat när det fanns störning runtomkring. Hon skötte sig riktigt bra, och då ska det tilläggas att det regnade! Inte en enda sur min under träningen pga dåligt väder. Kul!

Vanligtvis är det detta man ser om man kikar neråt när det regnar. Idag var öron, svans och humör på topp!


Kommentarer
Postat av: sarah & combat

Hejsan och tack för kommentaren i min blogg =)

Kul att du hittat oss på U-tube :D

Ja, energi har han så det räcker och blir över kan man lätt säga, och visst är det jättekul men kan även lätt blir lite för mycket av det goda då man inte riktigt når fram till honom mitt upp i all stress.

Du har rätt, han är en Berger des pyrenees a poil long :)

Du verkar väldigt ambitiös och engagerad i din hund, kul! Hejjar på er i allt ni tar för er :) En paus är verkligen behövligt lite då och då. Märkte tydlig skillnad på min gamla hund när jag tävlade med honom hur hans intresse och energi var otroligt mycket bättre efter ett lite längre uppehåll. Saker som kanske inte innan funkat perfekt märkte man även hade lagt till sig lite och fått sjunka in :)



/Sarah

2010-08-19 @ 14:01:43
URL: http://the-best-of-sarah.blogspot.com/
Postat av: Elisabeth och Dixie

Vad störigt med en mobbarhund... Kan det ha med skendräktigheten att göra eller är hon alltid så? Dixie är sur på andra hundar just nu, en riktig bitch.



Domaren menade att jag flyttade på henne med händerna. Jag fick inte Dix att sitta fot och jag kan inte börja ett fritt följ med en hund sittandes framför mig, haha, hur skulle det se ut. Hon var SÅ slarvig på tävlingen. När jag sa fot la hon sig ner och var sur, suck, så jag fick handgripligen sätta henne i rätt position innan momenten startade.

2010-08-19 @ 21:59:20
URL: http://pinscherndixie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0