Hund bortskänkes

Tävling i Falkenberg idag. Milly fick en bra förmiddagspromenad innan vi åkte, vi gjorde tre korta sökövningar. Tanken var att få bort lite energi. Mot slutet av promenaden smet hon, alldeles bakom oss var hon, i sin långlina. Var borta en stund.

När vi senare kom till tävlingen var målet att köra ett fåtal hinder och avbryta innan det sket sig. Jag bestämde mig för några hinder som hade lett oss från start till mål, 4 hopp, 1 tunnel och 2 hopp. Sen skulle det vara klart. Det här var ju dock alldeles för avancerat för oss. Vi skulle ha stannat hemma istället.
Tre hopphinder lyckades vi ta innan Milly stack in i fel tunnel, efter det var hon väck. Hon tog ett rejäl varv, dock inte fram till husse som man kan tro när man ser filmen. Då gick jag och hämtade kopplet och gick av banan.
Om jag jagar henne när hon blivit sån här blir det  ju mycket skojigare tycker hon. Istället för att hänga med mig av banan så tog hon flera varv, hittade nästa ekipage som skulle starta och försökte komma fram till den hunden. Domaren sa till mig att "Ta din hund!". När Milly såg att jag försökte få tag på henne så blev hon ännu jävligare och bara sprang omkring. Till slut fick jag fångat henne och då var det raka vägen in i bilen.

Vi stannade och tittade en stund till. Efter att ha samlat mig lite tänkte jag starta nästa lopp också och köra ETT hinder och sen bryta. Men är det på den nivån så kan det ju lika gärna kvitta. Vi sket i det och åkte hem.
Jag vill mest skita i allt nu, hon vill ju inte. Hon kan om hon vill, men hon verkar ju inte det minsta intresserad av att samarbeta. Det känns så jävla otacksamt att lägga ner massa tid och energi när hon bara ger mig fingret och drar så fort hon får chansen.




Kommentarer
Postat av: Elisabeth och Dixie

Ja, ibland vill man avliva hunden på plats. Jag har lyckats få bukt på detta, men husse har ännu inte lyckats. Jag kan bryta Dixie när hon är uppe i jakt (efter hare/katt) osv och även ärevarven. Men det tog sin tid... Mailar dig om hur jag lärt henne för det blir för långt att skriva.

2010-10-11 @ 17:21:37
URL: http://pinscherndixie.se
Postat av: Emma, Harry och Hilja

Jag borde leta reda på någon film från början av Harrys och min agilitykarriär. Då skulle du snabbt inse att du inte är ensam om att vilja kasta bort hunden... ;)

Var envis, jobba klokt! Något hinder i taget, löjligt enkelt alltså. Om det då är ett hinder så är det så. Jag tycker ju att ni har talang, vore trist om ni gav upp!

2010-10-13 @ 17:05:37
URL: http://herrharry.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0