Agilitydebuten avklarad

Usch, när vi var på väg mot tävlingsplatsen var jag så nervös att jag mådde illa! Men det släppte när vi tog första hindret...

Regnet öste ner nästan hela tiden idag. Trots det var det en jättekul första tävling med roliga banor. Milly skötte sig helt ok före och mellan loppen, hon tog det lugnt och vilade så gott det gick. Vi lyckades med dubbla diskningar.

Okej, första loppet var agilityklassen. Det började jättebra! Sträckan från start till slalom är jag helnöjd med, gjorde ett lyckat bakombyte mellan hoppen. Slalomet funkade fint på uppvärmningsbanan men här var det stopp. Tyvärr la jag alldeles för många försök på att få henne att ta det.. Men domarn hade tydligen ingen övre gräns på hur många försök man fick?! Milly den lilla tokfian upptäckte ett område med sand och passade på att gräva litegrand.. :)
Till slut sket vi i slalom och körde vidare. Det blev nåt missförstånd i en tunnel och gungan gick lite för fort! Det var väldigt mycket mer hafs och hets i tjejen idag jämfört när vi tränar.. Kontaktfälten gick undan så jag lät henne göra dem riktigt innan hon fick springa vidare.
Till slut: Lilla damen höll sig kvar på banan och jag halkade inte. Jättebra! Detta och att första delen gick så bra gör att jag är  nöjd med detta loppet.



 

Nu följde väntan och regn, rusk och huttrande. Vi avundades dem med tält..

 

 

Vi hade iaf varsin stol...

 

...och varsitt paraply.

 

Nu i efterhand fattar jag att det inte blev duglig vila för Milly att ligga i mitt knä och titta på alla hundar. För att spara på henne nästa gång får hon nog ligga i bilen tills det är hennes tur. Det fanns nämligen symptom på övertrötthet hos pinschern i hopploppet...:

 

Det första hindrena gick bra, sen fick Milly syn på domarn. Han hade nu regnrock och hatt. Därför förtjänade han en utskällning! T.o.m två... Efter att hon läst lusen av honom hade vi en fin sträcka med hopp och tunnlar. Tyckte jag fick till ett snyggt framförbyte in i långa tunneln. Sedan kom slalom och jag hade bestämt mig för att gå långsamt emot det för att kanske lyckas den här gången. Men nej, det gick inte. Även här lägger jag för mycket tid på att få det att funka.. Varför? Domarn fick sig ännu en utskällning och Millys fokus var som bortblåst. Resten av loppet består ju mest i att knäpphunden hoppar efter mina armar och biter mig!!! What?!?! De flesta hundar skäller som idioter när de blir övertaggade.. Milly är visserligen tyst men använder istället sin mattes arm som en sån där skyddsarm...

 

 

 

Ja, vad ska man säga, detta loppet trodde jag skulle gå bättre än första. Känns lite skämmigt att visa det faktiskt, men vafan, nu blev det så här och det kan ju bara bli bättre! Sista tunnelingången missar vi för att jag vek av för tidigt.. Men varför hon skippade sista hopphindret och istället siktade på min arm får man fråga Milly.

 

 

 

 

Det var en liten dvärgpinscher som också hade väldigt svårt för domarn. Skönt var att det var jättemånga andra som inte heller var särskilt duktiga! De allra flesta diskade sig och hade flera svårigheter på banan, så man kände sig inte ensam...

 

Nu är det tydligt vad vi ska lägga ännu mer krut på på träningarna: Slalom och kontaktfält. Vi får väl försöka placera ut främmande folk som ser konstiga ut bland hindren också. Och till nästa gång ska vi ha en bättre lösning för Millys vilomöjligheter. Det var en jättekul tävling och jag är verkligen taggad på att köra mer! Som sagt nu kan det bara bli bättre!



Kommentarer
Postat av: Ingrid

Delar av loppen såg verkligen superbra ut tycker jag!

Nästa gång hoppas jag att jag kan stå vid sidan om å heja på som bara den! =)

2010-09-25 @ 19:40:55
Postat av: Suvi

BanditMilly! Bitas och skälla, vad ska folk få för intryck av rasen? ;) Men det var fint att se hur taggad och fokuserad hon var, hon var kanske ivrig och slarvade, men hon visade mycket vilja iallafall! En viss annan pinscher hade inte ens stannat på banan med så mycket störningar. Inte ens utan störningar gör han det ju. ;)

Jag tycker du ska vara nöjd ändå! Det var er debut, det stod en otäck gubbe mitt i banan och allt var ovant. Jag hade nog också betett mej illa av nervositeten och bitit nån. :P

Nästa gång sopar ni banan!

2010-09-25 @ 21:30:54
URL: http://suvi.se
Postat av: Nina

Ha ha ha jag kunde inte låta bli att skratta!!! :) :) :) Fy fan vad det såg roligt ut när hon skällde på domaren och sen när hon hoppade upp och bet dig massor av gånger! Jag hade velat se din min i närbild :)

Men det var ju fruktansvärt bra vissa delar. När ni startade i första loppet såg det asbra ut! Bättre lycka nästa gång!

P.S. Får man ha munkorg på hunden i agility? He he he :)

2010-09-25 @ 21:59:57
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com
Postat av: Nina

Det var det roligaste agilityklippet någonsin, jag har aldrig skrattat så mycket!!! Det innehöll allt, fart och fläkt, skicklighet, jävelskap, oväntade vändningar, attacker och bett :) Ha ha ha ha ha

2010-09-25 @ 22:02:16
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com
Postat av: Catrine o Milly

Haha Nina, ja publiken gillade också den delen när hon hoppade upp och bet mig massor av gånger! :D De först betten reagerade jag inte så mycket på men när hon attackerna fortsatte utanför banan började jag undra vad fan hon höll på med!?! När jag såg filmen skrattade jag också...



Suvi, jag är faktiskt helnöjd med att hon stannade på banan... :) Sen gav hon ju en rätt sann bild av rasen, hehehe Hon har ju iaf personlighet så det räcker och blir över, det sista man kan säga om henne är att hon är tråkig :)



Ingrid, jag hoppas du är med nästa gång och skriker och hejar högljutt så blir det ännu mer livat inne på banan :)

2010-09-26 @ 00:14:19
URL: http://pinschernmilly.blogg.se/
Postat av: Emma, Harry och Hilja

SUPERBRA jobbat Catrine! Jag är jätteimponerad över hur duktiga ni är!! :D Ni kommer att gå långt tror jag! :D

2010-09-26 @ 19:29:50
URL: http://herrharry.se
Postat av: Elisabeth och Dixie

Men Milly, lilla bushund! Gräva i slalomet?!

Nu är det inte jag som tävlar i agility, men jag skulle kört som din handledare och diskat mig om det blivit fel på kontakterna. Jag tycker att det var bra att du förstärkte det!

Dixie och Milly är även här väldigt lika, det gäller att lära dem att man har 100% kontroll och att de måste göra som man säger (annars tar det slut). Då kommer de bli grymma, för farten och glädjen har de båda två!

Annars ser det riktigt bra ut!

2010-09-28 @ 14:58:28
URL: http://pinscherndixie.se
Postat av: izabelle

vad kul att ni tävlar medd milly!:)

hon brukade alltid hoppa över hinder och springa upp på den dära (jag vet inte riktigt vad den heter) trekantiga saken som man springer ner på andra sidan och springa runt på banan,på en hundklubb som inte 1 minut från oss,med massor av hinder och så kan man göra egna banor.Där var jag ofta med Milly och de tyckte hon var kul :)

2010-10-03 @ 12:49:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0