Bibbi hälsar på

Idag gjorde vi ett nytt försök med den lilla jackrusseltiken Bibbi. Tanken med detta projekt är dels att jag ska lära mig mer, genom att träna med ytterligare en hund. Sedan har det ju även positiv inverkan på Milly, med lite konkurrans. Är hon inte fokuserad när vi tränar, då byts hon ut för en stund.

För nån vecka sen hade vi Bibbi här och hon var jääättetråkig, faktiskt! Hon var i en djup svacka, troligtvis pga skendräktighet. Det fanns ingen vilja över huvud taget i den lilla kroppen. Varken godis eller leksak lockade. Idag var det dock annorlunda!

Vi promenerade en rejäl runda först så att hundarna fick vänja sig vid varann.  Sedan gick det bra både att åka i bilen tätt tillsammans och vara inne i lägenheten. Jag provade att träna korta små pass med hundarna, snabba byten var det. Mycket positivt resultat blev det! Milly ansträngde sig nåt otroligt! Apporteringsträning var en bra idé idag!  Bibbi är inte van vid träning men uppskattade det vi hittade på. Hon fick göra lite enkla kontaktövningar och busa med olika leksaker. Kul tyckte hon!

Bibbi har lätt för att slappna av!

 

Bibbi och Milly är väldigt olika till sättet, vilket jag tror är bra. Bibbi är väldigt lugn och behöver (tycker jag) piggas upp, och Milly är ju väldigt energisk och kan behöva lugna ner sig. Om de påverkar varann vore det ju toppen! Jämfört med Milly är Bibbi otroligt enkel att ha o göra med. Hon armbågar sig inte fram och tar plats som  Milly gör, hon bara "är". Milly kräver saker hela tiden. Uppmärksamhet, aktivitet, kommandon, beredskap... Man får jobba nästan jämt. Min mamma uttrycker det så fint: Milly har ju en sån stark personlighet. Hehe ja det kan man ju säga! Detta ska dock inte tolkas som att jag klagar på min lilla pinscher!!!

Jag tror att en sån här krävande individ som är full av vilja och energi kan bli nåt riktigt bra, om man lyckas vända energin åt rätt håll. En individ som har mindre av allt det där är säkert lättare att hantera, men kanske svårare att få riktigt grym på något. Men vad vet jag.. Vi får väl se hur det går! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0