Tre lyckade träningar

I veckan har vi varit på vardagslydnadsträning och haft kursstart på agility steg 3. Trots att vi är i en jobbig period med bommull i hela skallen så har det gått bra!
På vardagslydnaden tränade vi kontakt och fokus. Millys uppgift är att bara sitta still och titta på matte. Inte titta bort, inte göra tricks. Det är svårt! Speciellt när det händer saker runt omkring. Detta har vi hållt på en del med den sista tiden. När Milly och en goldenhane gjorde platsliggning (1 min) och kvarsittning tillsammans fick jag se resultatet. Hon hade fokus på mig nästan hela tiden! Duktiga lillråttan!
Senare gjorde vi även några utmanande inkallningar, förbi andra hundar. Vi placerade tre hundar med förare mellan mig och Milly. Milly blev fasthållen i halsbandet och jag gick iväg. När jag kallade kom hon som skjuten ur en kanon, inte minsta försök att hälsa på de andra hundarna. Inte ens när de var i rörelse och hon nästan fick sicksacka mellan dem. :)

Agilityträningen gick också bättre än vad det gjort på ett tag, om man tänker på lydnaden vid sidan av hindren. Lilla damen gjorde flera försök att sticka iväg och kolla på vad de andra gjorde, men när jag ropade så vände hon direkt och kom tillbaka. Massor med godis och beröm fick hon då! Det var bara precis i slutet som hon inte orkade vara duktig längre utan smet hela vägen fram till en annan hund. Men före det var hon ju jätteduktig.

Den tredje träningen var idag. Vi åkte in till Varberg och besökte först hundklubben. Vi körde ett litet pass bredvid rastgården, där några hundar sprang och lekte.. Bra störning! Mycket fokusträning och lite rally-moment.

Torget, där det kryllade av folk, besökte vi också. Här var det verkligen jobbajobbajobba som gällde, för att få med mig Milly. Inte för att hon är rädd, tvärtom tycker hon det är roligt. Men så fort hon inte är under ett kommando så vimsar hon iväg åt fel håll och nästan fäller folk. :)
Det var en kick för självförtroendet att träna på torget.. Dels gick det bra och fröken var duktig. Men det kom också fram flera stycken som berömde och tyckte att Milly hade fin kontakt med matte!! En gubbe parkerade t.o.m. sin barnvagn och stog och tittade på oss...Hehe lite kul :D Det var mest rallyövningar och fotgående vi tränade även här, har ju tävling om en vecka!

Så, för att vara i en jobbig och stressig period är jag rätt nöjd med min lilla pinscher!

Finaste!


För ett tag sen fick jag förslaget att sänka kraven just nu när det är lite jobbigare än vanligt. Hon drar i kopplet, vill jaga, stressar omkring, lyssnar dåligt, på vanliga promenader.
Men jag tror att hemligheten är att inte sänka kraven! Regler för hur man uppför sig bör väl vara desamma alltid. Om det duger att gå halvbra i koppel nu bara för att det är lite snurrigt, varför skulle inte halvbra duga sen med? Att jaga eller stunta totalt i matte är aldrig okej!
Jag håller kraven på samma nivå, skillnaden är att jag får jobba ännu mer nu. Jag vill ju minimera risken att misslyckas, och just nu kräver det mer än vanligt.
Sedan skiljer jag såklart på träning och träning, vardagshyfset måste fungera, skojträningen är ju egentligen bara viktig för mig.
Det härliga med Milly är att när man lägger ner massor av energi och tid och jobb, så lönar det sig alltid i slutändan. Vi kommer att komma ur jobbigaperioden den här gången också.

Att följa matte är oftast en bra idé.



PS imorrn ska vi på sökträning!!!

Kommentarer
Postat av: Emma, Harry och Hilja

Jag tror också på att hålla hårt på vissa regler!Hoppas att det bara är löpfasoner, hon verkar ha en del hormonsvallningar din tjej! ;)

När var det ni skulle debutera på agilityplanen?

2010-09-11 @ 22:10:45
URL: http://herrharry.se
Postat av: Elisabeth och Dixie

Jag håller verkligen med dig om att man ska behålla kraven! Vet inte varför folk är så snabba med att säga åt en att sänka kraven för minsta lilla (valptid, förlöp, löp, skendräktighet, unghundsperiod, spökålder osv). Om vi gjorde som andra sa åt oss skulle vi aldrig kunna ställa krav! Dixie är tillräckligt smart för att lära sig utnyttja att vi sänker krav.

Visst, man kanske inte hårdtränar, men vardagslydnaden är densamma. Alltså, det hon kan ska hon kunna även om hon har hormoner i kroppen.

2010-09-13 @ 21:57:57
URL: http://pinscherndixie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0