Gladare miner efter sök

I det förra, mycket negativa inlägget nämnde jag ju att vi var på figge-jakt för lite kvälls-sök. Till slut fick jag och Tony tvingat med min bror Björn ut i skogen!
Han och Tony utrustades med köttbullar, och vi vallade snabbt av ett litet område och bestämde var de skulle gömma sig. Milly var taggad, men inte sinnessjukt energisk och visste precis vad som var på gång. Tony hade tre legor på höger sida om stigen, Björn hade två på vänster sida. Vi bestämde att när Milly hittat den förste, skulle han stanna kvar ute, och förflytta sig framåt under tiden som Milly åt godis hos den andre. Figgarna funkade väldigt bra, och Milly, hon funkade J*VLIGT bra! :D

Vi har inte lärt in nåt markeringsbeteende än, utan kör bara med belöning ute hos figgen när denne hittas. Jag skickade ut Milly strax före ställena där Tony eller Björn låg gömda. Då rörde hon sig precis som jag ville. Rätt ut på en rak linje, i full fart. Sen svängde hon lite framåt, och hittade där figgen. Perfekt!
Nu har vi ju tittat på duktiga ekipage hela helgen, som sökt av skogen "på riktigt". För att effektivt söka igenom rutan bör ju hunden gärna flytta sig djupt ut och dessutom framåt i varje skick.. Svårt att förklara utan att visa. Har man inte provat sök själv kanske man inte fattar alls vad jag skriver här! :)

Hur som helst så var min lilla asjobbiga hund så jäkla duktig ikväll att jag blev alldeles lycklig igen! Hon var otroligt fokuserad och gav järnet utan att vara stressad. Hon kom på mina inkallningar och gjorde faktiskt allt så bra som jag bara hade kunnat drömma om! För vår nybörjarnivå skötte hon sig exemplariskt ;)

Skönt att något fungerar ibland i alla fall! Alldeles lugn och trött blev hon också. Hela lilla familjen är mycket nöjda nu :)

Agility eller ej, sök kommer vi definitivt att fortsätta med. Nu ska vi bara få in rullemarkeringen.. Lätt som en plätt? Njaaae.. Dock inte omöjligt.

Slänger in några bilder från eftermiddagspromenaden.

Rulla sig i gammal tång piggar ju alltid upp.

 

Gääsp!

 

Styrketräningsskritt i ljungen. Lite väl högt kanske, men då får man lyfta ordentligt på benen!

 

Tack för idag! ;)


Kommentarer
Postat av: anna o hundarna

Sök ÄR roligt - inte bara för oss nästan 50-åringar! Kanske mera fokus på sök ett tag ger en lydigare och lugnare hund i agilityn också? Ni är jätteduktiga i alla fall. Och det där med rullmarkering behöver inte vara så svårt - kom bara ihåg att allra allra oftast använda lös rulle hos figuranten, inte rulle på hunden. Börjar de en gång tjyvmarkera så fortsätter den gärna! Lycka till!

2011-04-18 @ 22:48:49
URL: http://pelleskop.webblogg.se/
Postat av: Emma

Kul med en så lyckad träning, det förtjänar du!!!



Åååh, vad jag önskar att vi bodde lite närmare varandra. Jag har lite tips och knep angående agilityn, men det krävs nog att vi träffas. För svårt att förklara via datorn.

Vad sägs om att förlägga all lydnads och rallyträning på agilityplanen? Ingen agilityträning utan bara lydnadsträning där. Gå in med inställningen att nu ska vi träna lydnad. När du sedan kör agility gör det galet enkelt, typ en raksträcka mot godisskål, låt henne lyckas varje gång. Be att någon står och tar emot henne i halsbandet så hon inte får en chans att lyckas smita.



Men du ska veta att jag är ruskigt imponerad över dig, Milly är inte en enkel hund! Men du har ju lycktas superbra med henne! Sträck på dig och var STOLT!

2011-04-19 @ 11:16:24
URL: http://herrharry.se
Postat av: Livia

Grym blogg du har! Har du designat den själv? Om inte, var hittar man isåfall designen du använder? Tack :)

2011-07-12 @ 23:05:17
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0