Rallylydnad i Falkenberg

Med extremt pinschervänligt väder och en glad hund som verkade lagom på G, kändes det riktigt bra innan starten. Lätt som en plätt, tänkte jag och satte igång.
Nähä du! Här ska vi inte ta för lätt på saker och ting, sa Milly och gav sig på godisburken i "åttans frestelse". Sedan stack hon av banan också!!!!! Den lilla, jäkliga......

Skit samma, hon var glad och vi hade en rolig stund på tävlingen ändå. Folk kom fram efteråt och påpekade att jag har en väldigt glad hund, och undrade hur gammal hon är. I slutet av filmen hörs en gubbe som säger:
"Det är lite valptag i den".
En kvinna svarar: "Den är säkert ung".
Gubben igen: "Javisst! Det är bara lite valptag i den".
Haha! De skulle bara veta att hon är tre år! ;)

En rolig grej med att få loppen filmade är just att man kan få med såna här kommentarer av publik och medtävlande, hehehe..

Här kommer mitt och Millys lopp, och Cecilia, Essi och Imsas lopp:

 

 

 



 

Trots att det slutade med diskning (eller snarare började med diskning) för oss tar jag det faktiskt mest med en axelryckning. Okej, det blev knasigt idag. Också. Men jag är nöjd med att jag inte lämnade banan, utan fortsatte. Vi kunde ju skärpa till oss även efter de små avbrotten... Då var ju Milly jätteduktig, och hade fin precision.

Jag stannade en stund efteråt och tittade på nybörjarklassen. Först ut var en tjej med en hund av staffe-typ. Den var totalt väck, gick inte att få kontakt med över huvud taget. Tjejen jobbade och jobbade, lockade, pockade, klappade händerna och knäppte med fingrarna framför nosen på hunden. (Man får ju inte röra vid dem. Även om det nog hade varit värt en diskning här för att få hunden att vakna till)
Tyvärr var den här hunden allt för upptagen av vad som hände runt omkring banan, så till slut gav matten upp och avbröt. Jag led verkligen med henne, och kände väl igen mig.

När jag tänker tillbaka på hur Milly var på våra första rallytävlingar så har vår utveckling ändå gått framåt. Jag hade inte en gnutta nervositet i mig idag, och Milly är (trots vissa små busstreck) väldigt mycket mer fokuserad nu. De första gångerna på rallybanan märkte Milly knappt att jag också var där!

När jag såg hur ledsen staffematten var efter sin misslyckade tävling bestämde jag mig för att försöka muntra upp henne lite ;) Jag sa att hon kämpat på bra, och berättade hur svinjobbig och lättdistraherad Milly var i början. Och ibland fortfarande är. Men att efter mycket träning och många tävlingar så blir det ju bättre. Det var deras andra tävling och hunden var ung. Men det är ändå frustrerande när skillnaden är enorm mellan hur det går på träning och tävling.
Det får ta den tid det tar att komma nånstans, huvudsaken är att det rör sig åt rätt håll och att man har roligt på vägen! :)


Milly gjorde massor av lekinviter till Imsa.. Men den lilla damen var inte riktigt lika bussugen.. :)

 

En bild vi sett flera gånger förr: Cecilia med sina tjejer på toppen av pallen!

 

Jag fick förresten "provköra" Essi en liten stund, alltså den stora damen på pallplats nr 2. Det var minsann en rejäl hund att ha vid sin sida! Men samtidigt smidig och såklart väldigt lyhörd och villig att vara till lags. Trots att hon inte känner mig. Visst är det skillnad på vallhund och pinscher... Tack igen Cecilia för lånet, och för filmningen!

 


Kommentarer
Postat av: Anna

Hej! Så duktig hon är din Milly :) Även om fokusen släpper lite då och då så finns den verkligen där! Sånt älskar jag att se :)

Och så såg jag inte din kommentar förrän nu! Har inte varit vid datorn så mycket i helgen och idag var jag i och för sig ändå upptagen.. Men vi får höras igen :)

Ha det fint!

2011-04-25 @ 19:47:44
URL: http://www.kitobonito.se
Postat av: Cizzi Essi o Imsa

Vad glad jag är att filmen på dig blev ok! Även om Milly busade till det;) Tack för att jag får se mig själv på din blogg...ser mkt bättre ut den här ggn med Imsa! Ha det bra!

2011-04-25 @ 20:08:53
Postat av: Nina

Nämen så duktig hon var!!! Det där att hon sprang av banan kunde ju lika gärna inte ha hänt. Det ser ut som om hon bara får för sig det helt plötsligt. Annars gick hon ju mycket bra!

2011-04-25 @ 22:18:25
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com
Postat av: anna o hundarna

Ni är då duktiga, alltid roligt att titta in här! Och en stor KRAM till dig för att du pratade med den där tjejen som det inte gick så bra för!!!

2011-04-25 @ 22:52:28
URL: http://pelleskop.webblogg.se/
Postat av: Lina

Jag måste säga att jag verkligen diggar din blogg. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar varför det går snett. Är det någon annan som också har problem med att prenumerera på den här bloggen?

2011-07-11 @ 03:28:37
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0