Dagens sökträning

Sökträning idag, i en fuktig och dimmig skog. Jag lät vår nya lösrulle hänga i Millys halsband för att se hur hon kunde röra sig med den på. Inga problem! Den motivationen hon har när hon kutar i skogen störs inte av att få en liten mjuk rulle i skallen. Full fart var det!

Vi tränade flying för några dagar sen på klubben. Efter att ha märkt att det blev svårare och svårare för varje gång, konstiga missförstånd och väldigt mycket knäck i öronen när jag försökte kalla Milly till stigen, så beslöt vi att lägga det på hyllan ett tag. Kanske passar den här typen av träningsupplägg bättre till hundar som inte är riktigt lika självständiga som Milly? Vet inte, vi är flera som inte riktigt tycker att flyingen funkar som vi vill.

Så idag körde vi på det gamla vanliga sättet igen, med ett skick i taget och med ej synliga figgar. De flesta skicken blev bra, något blev väldigt o-rakt. Jag använde popup på ett ställe där terrängen var utmanande, men annars kunde jag sända Milly rätt ut. Det är så härligt att se henne springa i full fart rätt ut i skogen, med en enda tanke: Hitta figgen!!! Det är ju vad jag tror, men hon kanske egentligen tänker: GodisgodisgodisGODIS!!!!!!

Vi körde några markeringsövningar också. En blev lite knasig då hon kom tillbaka utan att ha tagit lösrullen som figgen hade hos sig. Visste inte riktigt hur jag skulle agera då, men skickade in henne igen och gick med en bit ut. Först såg jag att hon stod och nosade på en fläck som såg ut att vara uppbökad av ett vildsvin, bara några meter från figgen. När jag frågade vad hon gjorde kom hon ihåg vart hon skulle. Fram till figgen, allmän förvirring över den konstiga situationen.. Rätt som det var så plockade hon upp den gula rullen som hängde i halsbandet!!! Trodde inte det skulle gå så lätt att lära henne att ta den själv. Hon släppte den dock rätt snabbt igen men hon hann överraska mig stort den lilla stund hon hade den i munnen :)

De andra markeringsövningarna gick bättre, hon fick hämta sin nya gula som lösrulle. Den var mycket trevlig att hålla i munnen tyckte hon :)

Efteråt svängde vi om Lantmännen och köpte några benknotor. Kan vara bra att ha till nyårskvällen... Om hon inte är för rädd för att gnaga på sånt. Hon fick iaf smaka på en knota när vi kom hem, och på ögonvitorna kan man se att den föll damen i smaken...


Stirrblick eller!

 

Sökträningen ger oss världens bästa känsla. Milly är värd flera miljoner då och jag kan inte tänka mig att man skulle kunna ha det roligare ihop med någon hund. Det är utan tvekan vår bästa Milly-matte-aktivitet!



Kommentarer
Postat av: Karin

Härligt med sökträning!!! :) Ni verkar ha fantastiskt kul!

2011-12-28 @ 20:04:39
URL: http://gravatar.com/ruhbjornen
Postat av: Pernilla

Härligt att hon också gillade knotor! Ja, ena markeringsövningen blev lite knas men jag blev såå imponerad av att hon då tog den hon hade i halsbandet!! :)

2011-12-28 @ 20:13:17
URL: http://franforstastund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0