Bitterhet


Jag har precis varit hundvakt åt Salsa några timmar, en tio-månaders lagottotik som ingår i vår sökgrupp. Salsa är: trevlig, glad, lättsam, positiv, lite försiktig, angelägen om att vara till lags, barnslig, social, arbetsvillig... Listan verkar kunna göras väldigt lång. Hon är en himla bra hund. Man kan ju inte låta bli att jämföra med Milly.. Jo vi älskar vår lilla råtta, men hon är ingen särskilt trevlig hund.

Hur länge orkar man gå med den här bitterheten... Det är väl frågan. Saker och ting hade kunnat vara så väldigt mycket enklare med en annan hund. Det hade säkert kunnat vara värre också, men det är nog större chans att det mesta hade varit enklare.

Fy fan för dålig pinscheravel, fy fan för att köpa något som man trodde var en vanlig snäll hund men visade sig vara nåt helt annat, fy fan för att få överraskningar i form av att ens nya lilla raring nafsar folk i ansiktet (den sortens förvåning är svårslagen ska ni veta!). Det är jätteroligt att ha en vardag som handlar om att se till att ens hund inte skadar någon. Skitkul att gå och fundera på att ge upp, när "ge upp" innebär avlivning. Den som tycker att livet är alldeles för enkelt och saknar rejäla utmaningar, grubblande och förtvivlan: skaffa en pinscher! Har du riktig tur kan du lyckas få en med den spännande mentala kombinationen osäkerhet, skärpa och STOOOR "integritet", som det så fint kallas!

Kommentarer
Postat av: Karin, Nanny & Ruh

kramar om Livet är inte alltid lätt! :(

2011-12-04 @ 22:32:11
URL: http://ruhbjornen.wordpress.com/
Postat av: Ingrid

Usch vad jobbigt för er. Att ha hund ska ju vara kul! Självklart är det inte alltid en dans på rosor men det negativa ska ju inte väga över. Med all säkerhet har ni gjort allt vad ni kunnat för att få Milly att fungera så bra som möjligt. Ni är fantastiska för att ni kämpar på tycker jag! De flesta hade säkerligen gett upp för länge sedan.....sen är ju frågan hur länge man orkar.

Jag tänker på er och finns här ifall du vill prata, det vet du! =)

Kram

2011-12-05 @ 20:22:38
Postat av: Anne Boston&Zenji

Hej!

läser och känner med dig. Jag har 2st icke så sociala hundar..Boston som är en bostonterrier o ska vara social o glad mot människor var livrädd när han var valp o jag får fortfarande passa honom för att inte skälla ut vissa människor. Jag säger alltid till folk att INTE titta på honom och hälsa med handflatan uppåt och UNDER hakan på Boston...de får också gärna ge godis...inte säga ngt. Om de klappar på huvudet uffattar han det som hotfullt. tror också att du blir stressad vilket förvärrar det hela...blir liksom en ond cirkel. Tänk positivt o att hon SKA hälsa på folk. Ge dom (folk) godis o säg åt dom att inte titta o ge med öppen handflata under hakan. OM du tycker vissa beteenden är obefogade...vilket jag jobbar med basenjin. Han "Zenji" är en egensinnig o tuff herre så jag insåg snabbt att han kan svara för sig när jag säger åt honom. det sim funkar bäst är att komma åt honom psykiskt...dvs när han inte lyssnar så går jag emot honom o "knuffar,trycker" honom bort från mig...JAG ska ha den där känlan av att han ska bort från mig...stick härifrån!!! ...är han lös så ger han sig iväg o när han kommer tillbaka så går jag hotfullt emot honom...stick iväg...när jag ser att han blir osäker så vänder jag på klackan o ropar...när han då kommer blir det gos o klapp. Detta funkar jättebra på honom...samma om han sticker till en annan hund då rusar jag dit o jagar iväg honom...idag springer han inte fram;)). Det är inte lätt men försök att tänka i andra banor.

kram

2011-12-08 @ 12:23:49
URL: http://www.hundkurserna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0