Handtarget vid hälsning

Jag skrev ju härom dagen om hur en kille inte lyssnade när jag bad honom att inte hälsa på Milly, utan ändå böjde sig mot henne och försökte klappa. Min syster Nina skrev en väldigt bra kommentar på det inlägget, som vi nu hunnit diskutera mer:

"Jag läste om idén att lära hunden att alla främmande människors händer är targets. Varje gång en människa sträcker fram handen mot hunden ska hunden mjukt trycka nosen mot handen. I det ögonblicket klickar du och belönar.
Det skulle innebära att Milly hade en uppgift i dessa otrevliga situationer. Efter lite träning skulle hon förmodligen ivrigt trycka nosen mot targeten och sen snabbt vända sig mot dig för att få godis. Personen som vill hälsa skulle antagligen inte fatta vad som händer och inte heller ta illa upp."

Hur noga vi än försöker vara med att inte låta folk gå över gränsen för vad Milly tycker är trevligt, finns ju alltid risken att det av olika anledningar händer ändå. Därför tror jag att det här tricket/momentet skulle kunna funka som en liten extra säkerhetsåtgärd. Det kan ju knappast skada att lära in det här, och det innebär inte heller att vi kommer börja låta främmande personer klappa henne. Men det kan fungerna som en backup kan man säga, för de tillfällen då det inte blir som man tänkt sig.

Jag har ju lyckats lära in tandvisning som ett moment som vilket annat. Genom att ha tagit små, små steg och ha sett till att det aldrig skett något obehagligt, så klarar den annars något bitska damen att (när hon vet vad som väntar) en främmande människa böjer sig ner mot henne, klappar och öppnar hennes mun. (Jag vet, jag har skrivit om detta flera gånger förr och är SÅÅÅ stolt över det.. :) Men jag tycker faktiskt att det är otroligt att det kunnat bli så bra!)

Så.. Nu har vi påbörjat inlärningen av handtarget. Tony lånade ut sin hand för några få repetitioner igår. Idag var jag inte säker på att Milly visste att det handlade om händer överhuvudtaget, men testade ändå med hennes vänner figgarna. Och det gick BRA!!! Hur bra som helst. Detta är steg ett i träningen, och om allt går enligt planen kommer jag med tiden öka svårigheten. Rörliga händer, läskiga kroppsställningar, mer och mer okända människor.

Så här såg det ut idag:



Kommentarer
Postat av: Nina

Det där verkar ju funka hur bra som helst! Vad roligt om det fungerar i "skarpt läge" och det tror jag säkert det kommer att göra! :D

2011-12-04 @ 15:02:15
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com
Postat av: Suvi

Vet du, det här tipset fick jag och Sniff också! Men hur jag än tränade (och med vad) så ville han bara markera med munnen! Eller tänderna, om man så vill... det blev ju lite motsatt effekt.

Så det är ju toppen att Milly duttar med nosen som man ska! :)

2011-12-04 @ 16:42:27
URL: http://suvi.se
Postat av: Gerd Marit

Hun ser jo ut til å like den leken! Det er vel det det dreier seg om - å få alt til å bli å være en lek - og ta vekk det de føler som en trussel. SÅ bra!

2011-12-04 @ 19:06:18
URL: http://www.corasblogg.blogspot.com
Postat av: Karin, Nanny & Ruh

Vad fint det ser ut! Duktiga du! Vilket bra täcke Milly har på sig! Har du sytt det själv?

2011-12-04 @ 22:39:14
URL: http://ruhbjornen.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0