Lösrulle

Jag har funderat en del på vilken typ av rulle jag ska välja att använda till Milly, när det blir dags att hänga på en fast sådan. Det ser ju himla fräckt ut med en norskrulle (alltså en som är upphängd i båda ändarna), och det måste ju vara ganska enkelt för hunden att få tag om den. Men jag har hört och läst om hundar som fastnat med sina framben i halsbandet. Visserligen ska det ju finnas en anordning som löser ut om så skulle ske, men tänk om det inte funkar som det ska? Tror dessutom att det är större risk att få in ett framben ju mindre hunden är.
Det finns ju ett annat alternativ också, svenskrullen. Den är bara upphängd i ena änden, och det går därmed inte att fastna med något ben i den. De som finns att köpa är ruskigt hårda och säkerligen inte särskilt mysiga att bita i, ur pinscherperspektiv. Så då funderar man ju på om man kan tillverka en mjukare modell själv. Jag har hört att man ska få använda egentillverkad rulle även på tävling, vilket ju vore toppen (om vi nu nånsin lyckas komma till appellen). Så nu har jag äntligen fått tillverkat  en egen svenskrulle:

Lysande gul färg, så att man ser på håll om hon har den i munnen. Den är gjord av konstläder och stoppad lagom hårt med vadd.

 

Gick att hålla i också! :)

 

Det enda jag funderar på är om den hänger lagom långt ner.. Man vill ju inte att hon ska kunna snubbla på den, men den måste ju samtidigt gå att få tag på med munnen också. Hon ska få ha den på sig lite då och då, för att vänja sig vid att den slänger och dänger omkring. Den ska till en början inte betyda något särskilt tänkte jag. Då bör man väl minska risken att hon plockar med den vid fel tillfälle, vilket skulle kunna leda till blindmarkering.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0