Uppflyttad i rally

Härom dagen efteranmälde jag oss till en rallylydnadstävling, som var idag. Kändes lite spontant så där, vi har inte tränat särskilt mycket, utan bara åkte iväg hastigt och lustigt. Men vi satsar ju på att träna med störning, så vad kunde vara bättre än en rallytävling?

På plats i Angered var det lite spännande stämning.. Det var galler för fönstren på byggnaderna, och Tony såg två maskerade män komma bärandes på nåt, ut från ett uppbrutet skjul. Som låg precis bredvid tävlingsplatsen, Hundstället Hjärtat. Allt för att träna både mina och Millys nerver, hehe.

I nybörjarklassen som vi tävlade i, var det tio deltagande. Jag gick banan och värmde sedan upp Milly. Ute på parkeringen var hon seg och återhållsam, men när vi gick in i lokalen där alla ekipage satt och väntade vände humöret. Vi tränade lite där inne också, och då blev hon supertaggad! Det var skitkul att komma ut (in) bland folk tyckte Milly!

När vi väl startade så inledde vi med slarv och dåligt fokus vid första skylten. Eftersom man får ta om misslyckade skyltar upp till sex (!) gånger i nybörjarklass, så gjorde jag det där. Senare tog jag om en skylt till, när hon satte sig snett. Det fanns en skylt som var helt ny för oss, sitt och sen stå, vid min sida. Vi har bara tränat på "stå" när jag är placerad framför henne, så det här gick ju inte riktigt toppen..

Under hela banan pendlade Milly mellan att trippa duktigt och göra precis som hon skulle, och att vara väldigt ofokuserad och undra varför folk stod och gömde sig på andra sidan ett stort fönster.
Efteråt så kände jag mig inte särskilt nöjd alls, vi kan så himla mycket bättre när fokuset är rätt. Men på ett sätt var jag ändå nöjd, hon var väldigt glad och lade inte av helt ialla fall. Vi såg det ju också som störningsträning.



När det var dags för prisutdelning visade det sig att alla utom fyra blivit diskade. Tydligen var de flesta hundar väldigt sniffiga och ofokuserade. Jag blev himla förvånad när det visade sig att vi med 85 poäng av 100, kom på andra plats! Jack russeln som vann hade 92 poäng. Detta var vår tredje godkända tävling och vi blev därmed uppflyttade till fortsättningsklass. Hua, när vi tävlar igen om två veckor ska vi ha lärt oss 14 nya skyltar och utföra allt utan koppel! Jaja det kan ju inte gå så mycket sämre än att hon sticker iväg från mig och hittar på rackartyg. Och det är jag ju van vid, så det är ju inget att oroa sig för ;)

Milly vann två tuggben, en leksak och inte minst, en buckla! :)

 

Mattes finaste..

 

Knasiga, knasiga tjejen!



Kommentarer
Postat av: Anonym

GRATTIS!! Vad ni är duktiga, vad DU är duktig med din hund :)

2011-02-05 @ 19:42:58
URL: http://stinaochleo.blogspot.com
Postat av: Nina

GRATTIS CATRINE OCH MILLY!!! Bra gjort!!!! :) Vilken fin pokal! :)

2011-02-06 @ 09:26:47
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com
Postat av: morsan

ha ha ha va duktiga ni är.milly ser ut som om det inte är hennes vinst,men det är det ju.grattis.

2011-02-06 @ 10:38:53
Postat av: Emma, Harry och Hilja

Härligt!!! Bra jobbat! Grattis!

Närhon fokuserar så ser det riktigt snyggt ut!:D

En fråga, rallyblir ju officiellt i juni/juli, får ni titlar retroaktivt då ellermåste du ta om dem?

Rally I låtersom en fräck titel. :D Passar till Milly!

2011-02-06 @ 13:57:37
URL: http://herrharry.se
Postat av: Susan

Grattis :D! Milly ser så stolt och fin ut på bilderna!

2011-02-06 @ 14:12:28
Postat av: Sara

Grattis mina finaste tjejer!!!

2011-02-06 @ 21:04:31
Postat av: Josefin

Vilken typisk pinscher du har! Strålande ena sekunden, och okontaktbar nästa! ;) Grattis till en välförtjänt uppflyttning!

2011-02-07 @ 15:43:49
URL: http://www.nifesoj.se
Postat av: Patrik

Grattis till uppflytt och fina priser. Se det positivt, ni har fått massor av tips på nya övningar ni måste träna på :-)

2011-02-07 @ 16:11:55
URL: http://Pinscherndixie.se
Postat av: Elisabeth och Dix

Grattis!!!

Ert fotgående är sååå snyggt! Lite avbrott och så men när det sitter så är det super! Och så pang ner med rumpan, grymt!

2011-02-08 @ 22:22:05
URL: http://pinscherndixie.se
Postat av: Emma, Harry och Hilja

Tack snälla Catrine! Du är så snäll och gullig! Jag ska göra mitt bästa för att du ska fortsätta få vara stolt över oss. ;)

2011-02-10 @ 22:27:40
URL: http://herrharry.se
Postat av: Jenni

Grattis! Vad duktiga ni är! Det är så roligt att se andra som tränar med sina pinschrar, då blir jag taggad att träna med Loke. Har slöat till lite med träningen på sista tiden men jag ska nog ta tag i det igen.

2011-02-22 @ 11:43:47
URL: http://loketoke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0