Lydnadsdebuten

Då har vi genomfört vår första lydnadstävling tillsammans, jag och Milly Knasboll!

Vi kravlade oss upp tidigt och kom ut på en rejäl promenad med det lilla energiknippet till hund. 1h 15 min var vi ute och rastade ordentligt, samt försökte få bort lite spring i benen. Milly kändes jättebra på promenaden, glad, pigg och positiv. Härligt!

När vi kom fram till tävlingsplatsen hade jag hunnit bli ganska nervös.. Vi fick startnummer två och hamnade alltså i första gruppen inför:

Platsliggningen, 0p
Hon lade sig ner perfekt (vi har tränat mycket på nedläggande vid sidan). När jag hade lämnat henne och vände upp mot henne igen, kände jag hur mina knän skakade! Nervös eller!
Men vad som hände sen får ni minsann kika på filmen för att få reda på.. Jag kan säga att jag aldrig ens tänkt tanken att det skulle bli som det blev, så det var en rejäl överraskning. Milly var sig själv kan man säga. Jag kände mig dum.

Efter en liten paus och omladdning så var det dags för det jag egentligen var mest nervös för:
Tandvisning, 10p!
Ett och ett halvt års tränig av detta moment har gett resultat! Domaren var rätt stor, hade keps o glasögon och tittade Milly närgånget i ögonen en lång stund. Men hon satt kvar utan protest! Halleluja!

Linförighet, 7,5p
Här gick det hyfsat, fast med lite ofokus och slarv, något sent sättande. Är ändå nöjd med energin och att hon var så pass med på noterna som hon var.

Läggande, 0p
Hon lade sig inte. Så jag kommenderade igen, då lade hon sig ner. Men man får tydligen inte ge dubbelkommando medan man fortsätter gå i detta moment. Är inte helt missnöjd, för när hon väl lade sig så gjorde hon det snabbt och snyggt och höll positionen tills jag återvände. Nästa gång!

Inkallande, 10p!
Hon hade fin energi och satte sig snyggt, utan att hopptackla mattes ben.

Ställande, 10p!
Släpade lite i starten, med ställde sig snyggt!! Duktig tjej!! :D Lite kul att när jag skulle sätta henne i slutet, så lade hon sig ner. Men tydligen tyckte domarn att det inte gjorde så mycket?

Apportering, 9p
Hon väntade på min signal, bra! Hon grep när jag sa till, bra! Hon släppte inte i förväg, bra! Dock höll hon den slarvigt och visade att den var äcklig eftersom den tillhörde nån annan. Men hon spottade inte ut den iaf!

Hopp över hinder, 10p!
Fint fint fint! Lite ofokuserad och trött vid det här laget, men gjorde precis som hon skulle! :)

Helhetsintryck, 8p
"God kontakt" skrev domarn. Vid något tillfälle ville hon hänga med kommendören Bosse. Han brukar ju figga för oss i söket så hon gillar honom. Annars var hon lite sådär halvslarvig mellan momenten, men skötte sig ändå okej. Precis när sista momentet var klart och domarn skulle bläddra fram åttan, tog hon sig en liten minirunda runt mig på plan. Knasiga lilla hund!

Här är filmen, länkad från youtube


Hon var en riktigt glad skit och orkade hela tävlingen. Kände att hon tappade lite engagemang i slutet, men hon hade så gott om det från början att det räckte till ändå. Hon hade roligt, och jag med! Platsliggningen var inte en kick för självförtroendet, men när tandvisningen gick så bra blev jag stolt och glad. Och när vi tagit de första stegen i linförigheten så kände jag mig riktigt munter, och trots nervositet kunde jag andas och njuta av situationen!

Jag missade att förbereda en bra belöning att ha direkt bredvid banan när vi var klara. Får bättra mig på den punkten nästa gång! Men lite smarrig burkmat vid bilen var inte helt fel ändå.

 

Mera, tack!

 

Vi kom fyra av nio startande, fick sammanlagt 137 poäng, vilket blev ett tredje pris och inte direkt är något att skryta med. Men trots vissa knasigheter så är jag absolut nöjd med vår insats idag! Har hellre världens knäppaste hund som är för glad, är att hon skulle vara seg och inte vilja vara med.

Kul att de tre moment jag i förväg ansåg vara våra starkaste, också gav oss tior! Att dessutom tandvisningen resulterade i en tia var ju en härlig bonus.

På fredag är det dags igen! Längtar redan för det här var skitkul! Ska bara träna lite mer platsliggning.......


Kommentarer
Postat av: Nina

Hahaha vilken UNDERBAR första lydnadstävling! Så duktig hon var!!! Vilken fin kontakt! Ho ho ho vad jag skrattade när hon spårade ur under platsliggningen, det såg så jäääävla roligt ut! Helt oväntat från perfekt liggande till ren galenskap! Ha ha Milly i ett nötskal. Men det var ju väldigt lyckat ändå och bådar gott inför framtiden! :)

2011-05-22 @ 15:16:05
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com
Postat av: Catrine

Haha jag vet, just DÅ kändes det mindre kul, men vi har nu efteråt skrattat gott åt hur jäkla tokig hon var, och är! :)

2011-05-22 @ 16:24:32
URL: http://pinschernmilly.blogg.se/
Postat av: Anna o hundarna

Jag tycker ni var jätteduktiga!! Ett tredjepris är inte fy skam - man kan hålla på och harva länge med bara 0-pris! Och 8 i helhetsintryck är ju RIKTIGT bra! Grattis till en debut avklarad med den äran!

2011-05-22 @ 17:49:49
URL: http://pelleskop.webblogg.se/
Postat av: Suvi

Kalasduktigt! Härligt pinscheri där också! ;)

2011-05-22 @ 18:25:05
URL: http://suvi.se
Postat av: Gerd Marit

Grattis! Med 0 erfaring i lydighetskonkurranse selv, så dere virkelig så proffe ut - og fantastisk kontakt. Synes jo det er litt herlig at de har litt personlighet, jeg da. Kanskje ikke bokser eieren var like fornøyd men :). Super debut!

2011-05-22 @ 19:18:14
URL: http://www.corasblogg.blogspot.com
Postat av: Emma, Harry och Hilja

SUPERBRA ju!! Ni är sååå duktiga! Och Milly är så knasigt pinschrig. :)

2011-05-22 @ 19:34:30
URL: http://herrharry.se
Postat av: Patrik

Instämmer med övriga. Bra jobbat! Hoppas du trots allt fick lite mersmak. Lycka till.

2011-05-22 @ 20:16:42
URL: http://Pinscherndixie.se
Postat av: Elisabeth och Dix

HURRA! Vad kul! Ni var asbra ju! Platsliggning är ju det enklaste momente ;-) så det fixar ni nog snart. Tycker de var snåla på fria följet (och kanske lite snälla på ställandet). Assnygg tävling! Jag skulle vara supernöjd!

2011-05-22 @ 22:55:00
URL: http://pinscherndixie.se
Postat av: morsan

jättebra.

2011-05-23 @ 11:19:04
Postat av: Elli

Det var en toppenstart i lydnadsklass! Grattis även om det "bara" vart 3:e pris. Platsliggningen är ju ett ypperligt tillfälle att skaffa sig nya bekantskaper och odla på gamla bekanta, fniss!

2011-05-26 @ 18:49:26
URL: http://lpk-pinscher.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0