Öppet sinne

Vi är ju sugna på en kelpie. Men bara för att vi har fastnat för den rasen, så betyder ju inte det att det inte finns andra raser som också kan passa. Jag tänker ibland att vi borde undersöka några andra raser också, så vi inte missar något guldkorn. Det vi (jag) vill ha är en medelstor/halvliten hund som VILL och KAN jobba minst lika mycket som jag vill. Den ska inte ha massor av päls, men ska inte vara släthårig och därmed frusen. Den måste tycka om männsikor och andra hundar, och så får den inte ha allt för svårt för att fokusera. Den ska också vara PIGG som en mört och SNABB som en vessla. En trög/lugn/seg hund vill jag absolut inte ha. Men den måste självklart klara att ta det lugnt ibland också.

Jag håller alltid utkik efter hundar som passar in på min beskrivning.. Idag på tävlingen träffade jag och pratade med lite olika hundar. Tex de här underbart rara och fina tollarna. Jag kan inte alls mycket om den här rasen, men det kan ju hända att man får ta reda på lite :)

Hanen var fem år.

 

Tiken.

 

Herregud vad söt... Ser ju ut som en valp trots att hon var ett år gammal.


Kommentarer
Postat av: Nina

Jag hade nog hellre valt en tollare än en kelpie. Jag gillar dem jättemycket, de finns med på min lista över tänkbara raser :)

2011-10-29 @ 21:56:56
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com
Postat av: Gerd Marit

Det er mange flotte raser der ute ja. Men virker som dere har peilet dere inn på "gjetere" - gode trenings- og lydighetshunder + familiehunder. Uansett rase får nok den nye et superdupert hundeliv som dere har gitt Milly. Sheltier er jo også herlige - men kanskje litt for små?

2011-11-06 @ 08:22:32
URL: http://www.corasblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0