Underbara Varbergs brukshundklubb

Ja nu kommer det som jag nämnde i förra inlägget.. Min ursprungliga sökgrupp och de uteblivna träningarna.

När jag kom hem igår efter träningen med nya sökgruppen var jag på strålande humör. När jag kollade min mejl ändrades den sinnesstämningen hastigt, för jag fick reda på att jag blivit dumpad!

Jag fick reda på att min ursprungliga sökgrupp, den med äldre, hårdhudade bruksmänniskor från Varbergs brukshundklubb, har "lösts upp". Alla har tydligen gått över till en annan sökgrupp och tränar nu med dem på söndagar. På nåt väldigt konstigt sätt råkade de glömma att nämna detta för mig. De råkade också glömma fråga om jag ville vara med i den nya gruppen. Det här kom visserligen som en chock, men ändå är jag inte jätteförvånad. Man känner ju alltid på sig när man är välkommen i ett gäng eller inte.

Då undrar jag ju genast om det är mig eller min hund det är fel på?
Jag räknar mig visserligen fortfarande som nybörjare med liten erfarenhet av sök. Men ingen av de jag tränat med kan ha missat min glädje och entusiasm för sporten. Jag läser böcker, ställer frågor och försöker lära mig så mycket som möjligt av mina "träningskompisar" som kan mer än mig.

Min hund då? Ja hon är liten och släthårig och tycker inte om regn och kyla. Men hon älskar verkligen sökträning, far fram som en vessla i all möjlig terräng och jobbar jätteduktigt. Hon gör framsteg och utvecklas lika bra som schäfrarna.

Tydligen räcker inte detta för att få vara med och leka med de stora grabbarna och tjejerna. Men det går tydligen an att jag lägger en hel söndag på att hjälpa till på söktävlingen som de ordnade. Känns så bra att jag hjälpte dem och fick det här som tack!

Hur ska man få erfarenhet och kunna lära sig något när man inte får vara med? Måste man ha en stor och hård brukshund för att räknas? Åh, det är en sån härlig gemenskap i den här klubben!

Och så undrar de varför folk söker sig till privata tränare...

Kommentarer
Postat av: Catti

Hej!

Först måste jag säga att du har ett ovanligt vackert namn o stavning på ditt namn! ;)

Sen att du har en väldigt bra smak när det gäller ras! :)



Och tillslut måste jag säga suck... Vet allt för väl hur det är i hundvärden och hur fort man kan bli vänd ryggen. Utan att man själv riktigt förstår vad som hände... :( Men det jag kan säga att jag lärt mig är att de som är något att ha lämnar inte en bara sådär pga att man har "fel" hund!!



Gillade verkligen din blogg, så hit kommer jag igen!

/Catti (Catrine)

2011-09-10 @ 11:32:16
URL: http://www.cholmberg.se
Postat av: Nina

Väldigt tråkigt att höra. Men så klockrent att du precis har fått igång din andra sökgrupp! Hoppas att medlemmar i din nya sökgrupp blir fruktansvärt bra och vinner över de gamla i tävlingar i framtiden!

2011-09-10 @ 21:42:18
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com
Postat av: Emma, Harry och Hilja

Määäh, fy fan vad arg jag blir! :(

Tur att du är en driftig tjej som startat en egen ny och bra grupp! Heja dig! :)

Jag har hört mycket negativt om Varberg bk... Det här gjorde ju inte bilden bättre. Catrine - jag säger bara, varmt, varmt välkommen till oss på Kumla bk! :) Flytta!

2011-09-11 @ 00:54:43
URL: http://herrharry.se
Postat av: Susan

Vi går en lydnadskurs på Göteborg-Mölndals BK och efter varje kurstillfälle undrar jag just varför folk söker sig till privata tränare när man kan få en kurs med samma härliga syn på hund och hundträning på brukshundsklubben fast till ett väldigt mycket lägre pris ;). Där har jag sett hur många "schäfergubbar" som helst men inte en enda som strypt hunden i halsbandet för att den ska gå fot eller kastat ner den i marken för att den ska ligga still på platsen. Inte heller har jag en endaste gång fått medlidande kommentarer i stil med "jag hade en collie en gång, sedan ville jag ha en riktig brukshund så då skaffade jag en schäfer". Tråkigt att klubbar så som den i Varberg ska förstöra ryktet för andra...

2011-09-11 @ 13:22:53
URL: http://hufsas.wordpress.com/
Postat av: S.

Finns omogna människor överallt, tyvärr. Man får hitta dem som är bra och strunta i folk som inte har vett nog att agera vuxet. Hoppas att ditt nya gäng är finare, en hund behöver inte vara mindre bra för att det inte är en "bruksras"- så löjligt! Har själv tänkt sätta ut en annons och hitta folk som vill träna gemensamt och lära sig nya saker. Jag själv tränar ensam för tillfället och skulle tycka att det vore jättehärligt att hitta människor med samma syn på träning som jag har.

De jag känner här använder sig av ganska hårda metoder, och jag känner mig obekväm i deras sällskap. Dessutom verkar de ha svårt att respektera att inte jag själv vill använda mig av att kasta omkull min hund och rycka i kopplet och vrida så hårt i nackskinnet att det gör ont. Har träffat många hundägare som har samma syn som mig dock, så jag vet att de finns gömda någonstans. ;)

2011-09-12 @ 12:33:00
Postat av: Nina

När vi var i Falkenberg och gjorde MH:t fick vi reda på att det finns flera Varbergsbor som hoppat över från Varbergs BK till Falkenbergs BK. De bor i Varberg, men kör hellre till Falkenberg för att träna, för att de inte trivs på Varbergs BK.

Jag blev tillfrågad hur det funkar att komma till klubben i Varberg med whippet, som ju kan anses vara en "udda" ras. Jag sa att jag aldrig har haft några problem, men å andra sidan så håller jag mig ju mest för mig själv och är inte så känslig för sånt heller. Men jag har faktiskt aldrig hört nåt negativt om mitt rasval. Däremot har jag sett och hört hur folk ryter åt sina hundar under träningen och det värsta av allt var nog när en asförbannad tjej kom gående på parkeringen med sin schäfer, slängde in den i bilen samtidigt som hon gav den en örfil. Fy fan.

Fruktansvärt tråkigt att sånt händer på vår klubb. Jag hoppas och tror att de flesta är trevliga och snälla, men det finns verkligen både och.

2011-09-13 @ 15:27:44
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com
Postat av: Lisa

Tror att problemet förekommer även inom bruksraserna, även om det är enklare ifrån start att hitta träningskompisar där.



Lyft blicken, det finns många hundträningsfantaster kvar där ute att hitta. Be inte om ursäkt för vilken ras du har, ta plats :)

2011-09-14 @ 07:17:47
URL: http://herrera.blogg.se/
Postat av: Nina

Vid närmare eftertanke blev jag faktiskt sämre bemött av hundfolk när jag hade dobermann än nu när jag har whippet. Då var det inte hunden det var fel på, det var fel på MIG! Att en sån som jag bara hade mage att skaffa en dobermann... ;) Underbara fördomar. Korkade människor som dömer andra utan att känna dem.

2011-09-14 @ 08:33:28
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0