Hund hela dagen

Oh fy vad jag är trött i fötterna nu. Jag har hållt igång mig själv och hundarna hela dagen.

Först morgonpromenix såklart, med frukostuppletning med båda de små damerna. Sedan blev jag och Milly upphämtade av Pernilla i nya sökgruppen, för att dra till skogs. Tony har jour (deltidsbrandman) och då måste han ha bilen hemma. Detta gjorde att Nemi också fick stanna hemma, eftersom hon inte fick plats i bilen vi åkte i. Nåja, iväg till sökskogen och träna sök med Milly.

Det var en väldigt bra träning idag, solen sken och vi var ett muntert gäng. Är så himla glad för vår nya sökgrupp, det är en väldigt god stämning och alla är så härligt engagerade. Vi har tränat ihop tre gånger nu och för varje gång blir vi allt mer samspelta i gruppen. Det är ju såklart lite rörigt till en början, när vi alla är nya och inte har tränat ihop förr. Men förvånadsvärt snabbt har vi jobbat ihop oss och nu funkar det bra med allt som ska klaffa: förbereda hundar, hålla koll på gömda figgar, använda sig av vinden, belöna rätt till olika hundar osv. Det funkar himla bra också att diskutera upplägg och komma med olika förslag på hur man kan lösa diverse klurigheter. Skitbra gäng helt enkelt!

Gissa om hon vet vad som väntar. Taggar....

 

..och iväg!

 

Vilken tur, Milly hittade Anna som hade tappat bort sig i skogen ;)


Milly jobbade på bra, men det flyter inte på riktigt så bra som när vi tränade som mest. Varje skick blir inte alltid som jag tänkt, nån gång är hon tveksam ut, nån gång så svänger hon av åt helt fel håll. Men hon pinnar på bra ute i skogen och är glad och envis när det gäller att hitta figgen, och lyckas ju därmed alltid till slut. Vi ska nog backa ännu lite mer i utmaningarna, och köra ännu kortare skick för att få dem raka och fina. Funkar dock jättebra att äta godis med de nya tjejerna, de är inte läskiga alls, tycker Milly :)

Jaha, efter några timmar i sökskogen så var det hem och vila, käka lite mat. Där hemma väntade en liten kelpie som inte hade arbetat så värst hårt under tiden jag varit borta. Gosat med Tony mest tror jag. Så det var bara att skära upp fler korvbitar och ge sig ut med Nemi, ner till stranden för lite lydnadsträning blev det. Gick bra faktiskt, verkade som att hon uppskattade att få komma ut själv med extramatten för en gångs skull.

Vi klurade på inkallningen som är väldigt knepig... Ibland sitter hon inte kvar när jag lämnar henne. Hon lägger sig eller så börjar hon smyga efter. Då tränar vi lite sitt-kvar. När vi sedan ska köra en inkallning igen så rör hon sig inte ur fläcken när jag ropar! Och när hon till sist kommer, så springer hon sakta och verkar tveksam.

Fin kelpie på strand.


Men idag testade jag mig fram till en grej som fungerade bra flera gånger. Jag lade en leksak på marken bredvid oss, gick bort med Nemi en bit och satte henne. (Detta blev lite som sitt-kvarträningen, hon kunde fokusera på leksaken och undvek att säcka ihop.) Jag återvände sedan till leksaken, ställde mig snett framför den och kallade in. Då kom hon som ett skott, och sprang precis intill mig men förbi, och tog leksaken (och dödade den :) ). Gött! Det här ska vi nog kunna använda oss av.

Till sist då, när jag kom hem med Nemi efter någon timma, så var det dags för Milly att gå ut och kissa igen! Nu får det däremot vara nog med hundaktivitet för idag.. Måste ju spara lite ork till tävlingen imorgon. Det verkar ju som att vädret kan bli bra, hoppas hoppas!!! :)

De här två är ju en heltidssysselsättnig. Om man vill.


Kommentarer
Postat av: Nina

vad roligt att det funkar så bra med sökgruppen! Vi vill gärna också vara med nån gång när vi har tid!

Lycka till på tävlingen imorgon!!!

2011-09-24 @ 23:41:03
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0