Rullemarkering

Tack för alla gratulationer! :) Känns så kul att äntligen fått det efterlängtade LP1!

Idag är jag återigen så himla nöjd med min lilla hund! Vi har varit på sökträning igen, och haft så skoj! :)

Milly är ju inte en typisk apporterande hund. Att bara klara att hålla en apport krävde säkert ett års träning. Under ca ett halvårs tid har vi tränat för att kunna lägga på en markering med rulle i söket.

Vi börjde inomhus med ingångar, Milly fick själv plocka upp lösrullen från marken, och sätta sig vid min vänstra sida. Efter ett tag försvårade vi genom att placera lösrullen i ett annat rum, och sedan lade vi till Tony i träningen. Han satte sig (oftast krävdes en del övertalning!) på huk på olika avstånd från oss, och höll rullen vid marken. Det har gått bra inne, men ute har det nästan alltid varit omöjligt att få till samma apportliknande beteende. Några gånger har det funkat, men oftast har Milly bara tramsat iväg och intresserat sig för annat. Detta har alltså inte alltid kännts så hoppfullt, men skam den som ger sig!

Två kvällar i rad har jag fått med mig Tony ner i källaren. Det ser jag som ett mellansteg, inte ute, men inte heller inne i lägenheten. Milly har letat upp Tony bland cyklar och i förråd, hämtat lösrullen och på ett mycket glädjefyllt sätt transporterat den till mig i full fart. Vi gör oftast så att hon får belöningen när hon kommer till mig med rullen. Endast vid ett fåtal tillfällen lägger vi på ett påvis, där hon efter att ha lämnat rullen hos mig, får återvända till Tony för att få belöningen av honom. Detta för att det är en sån bedrift av henne att komma med rullen hela vägen fram till matte!! Att springa till figurant och få godis är ju lätt som en plätt.

Hurra vad kul det är när det funkar! Hon har älskat källarträningarna, och det verkar som att  hon äntligen har fattat. Så idag var det dags att prova ute, med andra figuranter än Tony!!!

Första figgen placerade sig ca 3 meter från stigen, bakom ett träd. Milly sprang glatt ut till henne och undrade var godiset var. Ingen markering. Nytt försök på samma figge, och den här gången gick det bättre. Milly tog lösrullen ur figgens hand och sprang tillbaka till mig!!!! Wohooo vad härligt det kändes! Sedan lyckades hon göra likadant med två olika figuranter till, som var gömda bara några meter från stigen. Sista gången lade vi även på ett påvis. När Milly lämnat rullen till mig, och jag riktat henne ut mot legan, tjoade figgen till och jag kommenderade "visa"! Iväg for Milly för att hämta sitt godis och sitt beröm :) Underbart, efter all träning vi lagt ner på detta!


Efter en paus fick Milly komma ut igen och göra några vanliga hitta-övningar. För första gången använde vi oss av pop-uper. Eftersom Milly haft lite knasiga vägar fram till figgen det senaste så ville jag testa att hjälpa henne att få mer fart och rak riktning ut. Figgarna gick, utan att Milly såg på, ut och gömde sig som vanligt, ganska djupt. När jag riktade in Milly rätt ut, och visade riktningen med handen, bad jag figgen visa sig. Denna dök upp, och försvann sedan hastigt igen, precis så att Milly hann se att det var någon ute i skogen. Sedan skickade jag henne. OJ vilken fart! Och OJ vad rakt det blev! (När det inte låg en jättegran ivägen som hon var tvungen att runda)
Det här var verkligen en motivationshöjare! Jag har varit tveksam till att använda synretning tidigare, eftersom det handlar om att använda näsan i sök. Men att göra så här nån gång emellanåt borde ju inte ställa till med något, snarare hjälpa Milly att hitta ett bra beteende.

Så jäkla kul och lyckad träning alltså.. Duktiga duktiga hund!! Och väldigt bra figgar med :) Nu känns det lite mer hoppfullt om att få till en fungerande rullemarkering en vacker dag!

Så här trött blir man av sökträning...

 

Mysiga, duktiga lilla råttan!



Kommentarer
Postat av: Nina

Man blir så fruktansvärt glad när det äntligen funkar, speciellt efter så mycket jobb och träning! :) Duktiga Milly!!! :D

2011-09-29 @ 09:19:54
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com
Postat av: Pernilla

Ni var verkligen ett inspirerande ekipage på träningen :D Ni är så duktiga!!

2011-09-30 @ 15:24:30
URL: http://franforstastund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0