Sluttävlat

Ja nu var det sluttävlat för oss...

I lydnadsklass 1 i alla fall! Får jag prestentera:


LP1 Lilla Piröns Mighty Milly!!!!!!!

Det kunde man inte tro, att den här lilla kunde vara så duktig :)

 

 

Ja nu har vi tävlat i lydnadsklass 1 fyra gånger. Första tävlingen fick vi ett tredjepris, och sedan var det tre förstapris på raken. Idag när vi fick vårt tredje fick vi också titeln LP1!

 

Så här gick det till:

 

Jag blev tvungen att åka själv till Angereds bk idag. Lokalsinne är inte min starka sida om man säger så. Det är faktiskt ganska jobbigt när jag ska köra till nya ställen på egen hand, slutar alltid med nån form av panikattack och vansinniga mobilsamtal till Tony i stil med: HJÄLP, vad fan ÄR jag nånstans!!!??? Eftersom jag vet att detta tar på  krafterna, och att jag aldrig hittar fram på första försöket, så åkte jag i väldigt god tid. Körde bara fel en gång och var framme 1 ½ timma i förväg. Tur det, så hann jag lugna nerverna med lite varm choklad och macka i bilen.

 

 

Milly fick göra mig sällskap i framsätet. Hon ser väl inte alls missnöjd ut över att inte få smaka?

 

Solen sken och det var varmt ute, men väldigt blött på plan. Jag värmde upp Milly och det var svårt att ligga ner. Kändes lite som att det var 50% chans att platsliggningen skulle funka eller ej.

 

Vi började iaf och hon lade sig, låg kvar, låg bra, ända tills.... en australian shepherd reste sig och gick fram till henne. Den stod ca en halvmeter ifrån henne och stirrade och försökte nosa. Milly låg kvar, stilla, och tittade tillbaka. "Ta hundjäkeln" tänkte jag och väntade på att någon skulle avbryta eller att ägaren skulle gå och hämta sin hund. Tiden gick men inget hände. Nervöst!!

Efter kanske tio sekunder började aussien vifta på svansen och se lite busig ut. Då blev Milly också lite busig och reste sig. "Nu går jag och hämtar min hund!" sa jag och menade att de kunde väl ha avbrutit det hela för länge sen. Alla utom aussien fick göra om platsen. I andra omgången gick en hund upp och till sin matte och en annan satte sig. Tråkigt för dem, för på första omgången låg alla still.

 

Vi hade startnummer fyra. Milly var glad och taggad i pausen mellan platsliggningen och resten av vårt program.

 

 

Platsliggande, 10p! Hon låg jättebra när hon inte fick en hund på sig.

 

Tandvisning, 10p! Är det inte härligt att Milly, som är en bitpinscher som tar till tänderna när folk gör saker som hon uppfattar som hotfullt, har fått tior på alla tandvisningar hon gjort! Trots att hon har så jobbigt med det sociala så har jag lyckats få henne att se detta som ett moment som vilket annat som helst. Hon bara sitter där och låter sig grävas i munnen på! Detta är jag faktiskt stolt över :) Före vi började med lydnadsträningen på allvar var det detta jag trodde skulle sabba för oss.

 

Linförighet, 8p Lite sena och sneda sättanden, aaaningen småseg. Men vi fick till det rätt bra här faktiskt, inga direkta dundertabbar.

 

Läggande, 0p Hoppsan! När jag sa "fot" och gick, satt Milly kvar. Fick dk:a. Hoppsan nr 2: När jag sa "ligg!" så stelnade pinscherns ben, och gick inte att böja på! Hon stod dock kvar snyggt.

 

Inkallande, 9p Hon hade lika bra fart som vanligt, och lika knasigt avslut som vanligt :)

 

Ställande, 9,5p Här vet jag inte vad domarn drog för, fick ingen kommentar om det. Hon stod snabbt och snyggt tyckte jag. Benen var ju inställda på "spikraka" och till skillnad från i läggandet så var det ju i detta moment en fördel.

 

Apportering, 8p Det var en jättekonstig gubbe som åkte rullskidor alldeles bakom plan! Milly var ju tvungen att hålla koll på gubben, så jag fick dk:a. Men när hon höll så gjorde hon det bra.

 

Hopp över hinder, 9p "Studs i avslutning" sa domarn. "Men det är ju så kul att man inte kan låta bli att studsa", sa Milly.

 

Helhetsinrtyck, 9p "Tappar koncentration". Ja hon var lite ofokuserad och busig! Hon skuttade iväg för att kolla in en lekstuga som stod på plan vid ett tillfälle, och före apporten så skuttade hon fram till domarn och sa "Hej!" Hon hade också vääldigt nära till ett riktigt pinscherryck vid några tillfällen. Hon formade sig som en räka och ögonen glödde av bus. Precis innan hon började fara iväg över plan så lyckades jag lugna henne. Det var rätt lugnt beröm mellan momenten idag kan man säga :)

 

Vi fick samanlagt 162,5 poäng. Det var precis att det klarade sig! Hade det inte varit för den där nollan i läggandet (värt 20 p) så hade det ju blivit riktigt fina poäng. Men strunt samma, vi är absolut nöjda. Milly skötte sig bra inte bara på plan, utan på tävlingsplatsen också. Låg bredvid mig och njöt av solskenet. Duktig tjej!

Vi hamnade på fjärde plats av tio, men fick inget pris alls. Trodde att alla som fick förstapris skulle få en plakett eller så?! Vi ska iaf skicka efter det där lydnadsdiplomet och sätta upp på väggen!

 

Jag är glad att vi "slipper" tävla mer lydnad för i år, för som sagt blir det ju bara mer och mer pinscherovänligt väder för varje vecka som går. Det är tråkigt när saker börjar funka sämre pga att det blåser, är kallt eller fuktigt. Nu har vi ungefär ett halvår på oss att bli redo för klass 2. Hmm det är inte så lång tävlingssäsong på de där pinschrarna... Men vi kommer ju att köra rallylydnad under den mörka och kalla årstiden. I rallyn behöver ju inte hunden ligga ner mer än några sekunder, vilket funkar när det är kallt och jäkligt på backen.

 

Himla kul i alla fall att ha nått det mål jag hade med lydnaden i år. Det har varit mycket roligt på vägen :)

 


 

 


Kommentarer
Postat av: Elli

Tjoho vad ni är duktiga!

2011-09-25 @ 18:45:53
Postat av: Suvi

GRRRRAAAAAAATTTIIIIIISSSS!!!!

Hurra va ni är bra!!!!

2011-09-25 @ 20:23:03
URL: http://suvi.se
Postat av: Ane

Syns du har all grunn til å være stolt, fy søren så flinke dere er! Gratulerer så mye! :)

2011-09-25 @ 21:01:39
URL: http://strettis.blogspot.com
Postat av: Ane

Syns du har all grunn til å være stolt, fy søren å flinke dere er! Gratulerer så mye! :)

2011-09-25 @ 21:03:01
URL: http://strettis.blogspot.com
Postat av: Gerd Marit

Grattis til Milly og ikke minst deg!!!! Så råbra av dere, og med alle de forstyrrelsene dere fikk i dag! Superflott å kunne klare å hente henn inn igjen når det rykket i Pinscherfoten :), og man må jo hilse på dommerne før man stiller seg opp og viser seg fra sin fineste side??? Eller? Høres ut som dere har noen festlige (roliga) lp konkurranser - for det er vel meningen at man ikke skal legge vekk all personlighet? Jeg synes LP ofte høres ut som man skal slette ut alt som er av individuellle forskjeller - og synes det er herlig forfriskende å lese om deres erfaringer (selv om jeg forstår at det ikke alltid er like festlig for deg i ringen, tror jeg ;Milly har det bedre med å ha det slik :))

2011-09-25 @ 21:10:20
URL: http://www.corasblogg.blogspot.com
Postat av: Lisa m Nova

Grattis igen! Att lyckas efter allt slit är en obeskrivlig känsla. Jobba mot kyla, blåst och regn kan ibland vara väldigt tufft när momenten i sig är svåra nog att få till.



Rutan kan vara en av de svåraste i tvåan, och den är tacksam att träna under kyligare årstiden (inget liggande).



Behåll känslan läääänge, och kom ihåg den här dagen vid nästa motgång :) Ni är jätteduktiga!!

2011-09-25 @ 21:19:52
URL: http://herrera.blogg.se/
Postat av: Nina

Grattis Catrine och LP1 Lilla Piröns Mighty Mill!!! :D Så jääävla bra!!! Helt underbart!

2011-09-25 @ 21:41:43
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com
Postat av: Susan

Grattis än en gång! Riktigt fina poäng på allt utom läggandet, bättre med höga poäng och en nolla än halvdana poäng rakt igenom - det bådar gott inför framtiden!!

2011-09-25 @ 22:06:54
URL: http://hufsas.wordpress.com/
Postat av: Susanne Gustafsson

GRATTIS!! Vilket jobb ni måste lagt ned, duktiga Milly!!

2011-09-26 @ 00:12:36
Postat av: Karin, Nanny & Ruh

Grattis! Super härligt!!

2011-09-26 @ 12:32:37
URL: http://ruhbjornen.wordpress.com
Postat av: Mirre o Affe

Grattis, så kul

Ja inte kan man berömma pinschern för mycket mellan momenten för du har man tappat allt där ute på planen.

Lycka till med rallyn nu i höst/vintern så hejar vi på er debut i 2.an till våren

Kraam

2011-09-26 @ 14:44:22
URL: http://pinnenaffe.wordpress.com
Postat av: Renate

Grattis till LP1 och skönt att ni slipper flera sådana. Själv gillar jag inte 1:an pga att många går ut och tävlar där utan att vara färdiga, framförallt med platsliggningen. Av vad jag kan läsa har ni skött er kanonfint och 2:an kan nog bli lättare. Bra jobbat!

2011-09-27 @ 10:40:25
Postat av: Therese, Milla & Majje

Grattis till LP1!

2011-09-27 @ 14:48:02
URL: http://www.bushundarna.se
Postat av: Eva & Tova

SUPERGRATTIS!! Så himla bra gjort av er båda!

2011-09-28 @ 08:46:54
Postat av: Emma, Harry och Hilja

Ni är bäst!!! :)

2011-09-28 @ 19:43:50
URL: http://herrharry.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0