Idétorka

Det har varit mycket med skolan det sista, långa dagar och mörkt och tråkigt väder när man kommer hem. Det har inte blivit så mycket träning för lilla Millan.
Vi kör ju agility och olika nosövningar, men med lydnadsträningen står det still. Jag har en känsla av att jag borde, men får inte upp några ideér i huvudet, hittar ingen motivation. Vet inte riktigt vad vi ska träna... Rallylydnadstävlingarna är slut för ett tag framöver, så det blir inte mycket av den sorten. Vi nosar ju på "vanlig" tävlingslydnad och tränar lite på alla momenten i ettan. Men vi står liksom och stampar på samma ställe, det händer inte så mycket.

Senaste agilityträningen körde vi utomhus med Ingrid o Tyra. Det snöade och blåste och lilla Hedda fick plastas in.

 

Pinschrar är inte gjorda för dåligt väder. Milly smet flera gånger och gömde sig i platta tunneln. Otacksamt, när man själv offrar sig och trotsar novembervädret.



Mest blir det vanliga promenader nu. Vi har jobbat mycket med koppelträning och jag kan stolt säga att det gett resultat. Är det nån annan hund med på promenaden så krävs det mer jobb från mig. Men är vi själva så går Milly fint och lugnt vid min vänstra sida tills hon får tillåtelse att göra annat. Det är inte så dumt!
Intressant att nu när vi inte är så aktiva som vi brukar vara, är Milly mycket mindre stressad när vi är ute.

Milly fick kusin Trollet på besök igår, och gav honom en omgång.

 

Gissa vem som är Bossen av de två...

 

Trollet står ut med en hel del :)

 

 

Jag bokade en tid hos veterinären idag, för kasterering. Här är ju verkligen ingen ordning på löpperioderna, vi trodde att Milly skulle ha löpt färdigt nu ungefär. Än så länge inga tecken på löp, så nu hoppas vi att hon håller sig en månad till så att vi kan operera enligt planen. Tanken är ju att göra det under julledigheten, när vi är hemma och kan passa lilla damen.

Ikväll tog jag mig trots allt  i kragen och plockade fram klickern och lite leksaker. Vi tränade apport. Vi har kört på samma sätt flera gånger, men idag tog vi ett rejält steg framåt! Jag kastar iväg en leksak några meter, Milly springer (utan kommando) och hämtar. Hon brukar komma med grejen halvvägs och kasta omkring den. Jag har försökt visa att jag vill att hon ska hålla kvar den tills jag har tagit tag i den, och även fortsätta hålla emot. Så vi har kampat lite det sista innan klicket.
Idag fattade hon att det var kvarhållningen som gav belöning och hon bar alltså leksaken hela vägen fram och höll kvar. Bra! Vad som var ännu bättre var att hon gjorde likadant när jag tog fram den riktiga träapporten. Hon hämtade, bar fram till mig, höll kvar tills jag dragit i den, och fick sen klick och belöning. BRA!!!
Vi lekte lite apport utomhus för ett tag sen. Jag kastade leksaken eller apporten, vi tävlade om vem som hann fram till den först, och när hon tog grejen så kutade jag åt andra hållet. Då satte hon (oftast) av efter mig i full fart. Väl framme bytte vi mot godis. Att bara ta och hålla apporten ur min hand blir fort tråkigt tycker Milly. Därför får vi blanda in lite mer fartfylld träning.
Det här är vårt allra svåraste moment.. Jag har jobbat med apportering i stort sett hela tiden vi haft Milly, men än så har vi inte fått till det. Nu är vi dock på god väg, känns det som.

Det kanske inte är helt fel med en lågintensiv period nu ändå. Det kan vara bra ifall det nu blir operation, att vi trappat ner på aktiviteterna i förväg. När hon ska läka blir det ju inte så mycket aktivitet alls, och då är det ju bra om hon inte är uppe i varv. Sen så kan man väl få använda de tristaste månaderna till att jobba upp ett nytt sug för nästa säsong, och låta allt man tränat under året sjunka in. Till våren blir det tävlingslydnadskurs, så då lär vi få motivation att träna!

 

Nåt får man ju hitta på för att göra livet lite svårare för den lilla.




Kommentarer
Postat av: Cizzi essi o imsa

Smarta Milly som tar skydd i tunneln!!! Hoppas det går bra med kastreringen, så ni får det gjort! Det är härligt att slippa det "böket"!

2010-11-23 @ 09:42:45
Postat av: Susanne

Hej!



Läser din blogg ibland, har själv en pinscher. Vad är det för täcke milly har på sig, i fleece? Ser jättefint ut och skulle passa vår pinscher perkfekt, har varit på jakt av ett under en längre tid men inte hittat något som verkligen ser varmt och gosigt ut!



Hälsningar Susanne

2010-11-23 @ 11:49:50
Postat av: Elisabeth och Dix

Alltså det där med apporteringen... Jag har jobbat väldigt hårt på det här momentet själv. Dixie ville inte ens titta på apporten! Så mycket hatade hon momentet.

Jag skulle dock avråda dig att lära in det på det sätt du gör. Apport är ett (av få) moment där man verkligen bör baklängeskedja. Jag tränar inte upp ett intresse för apportbocken utan lär Dix att hon får byta den mot godis. På det sättet slipper jag (förhoppningsvis) tugg och en hund som sticker iväg med apporten på ett ärevarv. Det spelar heller ingen roll för henne vad det är för pryl hon ska hämta, värdet ligger inte i prylen utan att komma till matte. Belöningen ska inte vara att gripa eller springa ut till apporten utan att lämna den till sin förare. Många får tyvärr ett långsammare tempo in än ut och i värsta fall en hund som inte vill lämna ifrån sig sin apport om man tränar på andra sätt, framförallt om man bygger upp värde på apporten genom lek.

Men det här gäller ju bara om du har tänkt tävla lydnad, och då i klass två eller högre. Men baklängeskedja är bra ändå, då får du ettans moment helt gratis (men det tar tid). Som bonus får du tvåans och treans apport nästan gratis!



Läs gärna på klickerklok under artiklar så får du veta mer om hur du lär in apportering. Jag har lärt in det med omvänt lockande.

2010-11-25 @ 18:24:25
URL: http://pinscherndixie.se
Postat av: Elisabeth och Dix

Ja, det är ett skittråkigt moment. Tills det går bra, då blir det kul! (Som med allt annat)

Jag håller på att skriva på mitt exjobb så jag återkommer till dig med exakt hur jag gjort. Jag har kört mycket omvänt lockande, så har jag även tränat in platsen (hålla ner huvudet). Jag ska försöka maila dig inatt!

2010-11-25 @ 22:06:35
URL: http://pinscherndixie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0