LÖP!

I fredags satte det igång. Löpet. Mycket lämpligt tycker vi. Nu hinner det (förhoppningsvis) bli färdigt till den 22/12, då vi har bokat operation.
samma dag som vi såg första droppen förändrades Milly nåt enormt. Hon är ju vanligtvis pigg och skojsig både inne och ute. Nu är det dock omöjligt att göra något annat än att sova, sova och sova inomhus. Tony har varit hemma idag och efter morgonpromenaden och frukosten så hade Milly legat i sin korg (bredvid elementet) i flera timmar. Hon rörde sig inte ur fläcken förren det var dags för nästa promenad.
Väl ute är det ett extremt sniffande och kissande. Fokus på matte o husse är ju inte på topp direkt... Ska bli så skönt att slippa dessa svängningar i humöret!

Nu har vi också fått snö och det tycker Milly är kul!

 

Vi tränar på med apporten. Små korta pass med få repetitioner är det som gäller. Jag har fått lite coaching från Elisabeth, som lyckats med apporteringen med sin pinscher. Idag tränade vi såhär: Milly satt framför mig på golvet, jag la olika saker framför henne, leksaker varvat med apportbocken. Hon plockade upp dem och höll kvar, trots att jag viftade med händerna runt omkring henne och "knackade" på grejen hon hade i munnen. Jättebra!

I filmen tränar vi på att komma ända fram till min hand, inte kasta iväg grejen i luften. Och att hålla kvar trots att jag tar tag i föremålet. Det här tar tid, men det passar ju bra nu när det är inneträningsväder.

 



Kommentarer
Postat av: Elisabeth och Dix

Ojoj, får ni kastrera så fort efter? Kommer inte ihåg vad vår veterinär sa men jag har för mig att han sa minst 3 men helst 4 månader efter löp...?



Jag läste det här på nätet:

"Ser jag till att ha fasta regler, och alltid går efter dom, funkar vardagen till 99%, men har jag en dag för bråttom, eller glömmer bort, och hoppar över nått steg i de vanliga rutinerna runt olika aktiviteter, blir det fel direkt, stressen går igång och han måste hålla koll på hela världen, är som om han måste ha full kontroll och den har han bara om jag visar att allt är som det ska genom fasta rutiner. Lite som autism tycker jag, och hoppas jag inte trampar på några tår?"



Tänkte spontant på Milly men vet absolut inte hur hon verkligen är. Vad säger du?

2010-11-30 @ 22:55:37
URL: http://pinscherndixie.se
Postat av: Elisabeth och Dix

Jag tänkte mest på resten av beskrivningen. För jag har funderat på om det inte stämmer på Dix. Vissa dagar är hon stressig, andra inte... Undrar om det är mitt "fel"...

2010-12-01 @ 19:08:44
URL: http://pinscherndixie.se
Postat av: Elisabeth och Dix

MEN! Igen lyckades jag misslyckas med att skicka kommentaren! Att jag aldrig lär mig!



Jag menade inte just autismdelen utan resten... För jag funderar på om det inte stämmer på Dix...

2010-12-01 @ 19:30:01
URL: http://pinscherndixie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0