Aha-upplevelser

Oj. Har precis varit och testat lånekelpien Nemi på lydnadsplan. Hon skulle ju tycka att det var halvtråkigt? Verkade inte riktigt så ;)

NU har jag insett vad som skiljer en brukshund från en "vanlig" hund. Hade faktiskt inte fattat det förut. Tänkte att hundar är de ju allihopa, och vissa har kanske lättare för en del saker än andra. Men, ja, jag behövde uppleva det för att fatta det!

Milly är jätterolig att träna med, hon ger allt hon har och gör det bra. Sen kan hon ju bli ofokuserad emellanåt, men när hon jobbar är hon jättekul och jätteduktig. Inom vissa områden, som tex apportering i olika former, känns det dock som att det finns en begränsning. Hon gör det, men det frestar på och det kräver ansträngning från både hennes och min sida. Jag anar att vi tex inte kommer att kunna briljera med metallapporten riktigt i en handvändning.

Idag med Nemi såg jag inte röken av några begränsningar över huvud taget. Varken när det gällde vilja, ork eller kapacitet. Hon slutade aldrig, det fanns inget hon ville hellre än att JOBBA!!!!

Jag är lätt chockad.

Ge mig en uppgift!




Kommentarer
Postat av: Anna

Just därför det är betydligt mer imponerande med en pinscher i lydnanden än en kelpie ;).

2011-08-07 @ 14:07:10
URL: http://danceswithdogs.wordpress.com/
Postat av: Nina

Jag håller med Anna, "svårtränade" raser imponerar mer! Men Nemi är superduktig, så jag förstår att det är roligt att träna med henne! :)

2011-08-07 @ 18:50:53
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com
Postat av: Anonym

Ja självklart blir man mer impad av alla hundar som är duktiga trots att de inte är vallande raser, typ. Men om man struntar i att försöka imponera, och bara tänker på att det är roligt att träna... Då är både Milly och Nemi aproliga att jobba med, fast på lite olika sätt. Det är ju också roligare att få till det med den hunden man lärt upp själv kanske, än att få flyt med en redan vältränad hund. Hur som helst är det bra när det är roligt! :D

2011-08-07 @ 19:06:48
Postat av: Förra kommentaren:

Avsändare Catrine....

2011-08-07 @ 19:07:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0