Om skällande

Kan ni få tyst på era hundar? Det kan inte vi.

Tänk er detta: Man kommer hem efter att ha jobbat en hel dag i sin "älskade" betongfabrik. Fötterna känns som de ska sprängas, ryggen värker och man somnar nästan stående. Dags för en tupplur! Tar plats på sängen eller soffan, ställer alarmet på en halvtimma. Efter någon minut har man nääästan somnat. Precis innan man verkligen fallit i dvala så väcks man av en pinscher som skäller några snabba och HÖGA skall! DET VAR NÅN SOM GICK I TRAPPHUSET!!!!!!!!
Eftersom man vet att det inte hjälper att vråla "TYST!!" så ligger man tigande kvar. Hoppas på att hon ska ge sig. Skallet övergår till morrande och små moffningar. Snart är man tillbaka i nästan-sova-läget. Då kommer skallen igen, för nu var det nån som stängde en dörr till en annan lägenhet!
Proceduren upprepas ända tills alarmet ringer, och man har inte fått sovit nånting alls. Mmm, då blir man munter!

Det enda som får tyst på gaphalsen är att spruta vatten på henne. För det första tycker vi inte det är roligt att göra henne ledsen, vilket hon blir av den behandligen. För det andra så går vi inte omkring med ett bälte med vattenpistoler i hela tiden. Ligger man och ska försöka sova så är man inte jättesugen på att kravla sig upp, leta reda på vattensprutan och sen ge sig efter hunden.

Har vi på radion så hörs inte ljuden från trapphuset lika tydligt, och det sparar en del skall. Men ibland vill man bara ha det tyst och lugnt, utan musik eller jobbigt snack i öronen. Men icke, för då finns det en här som fyller ut tomrummet genom att regelbundet vråla rätt ut allt vad den orkar i stället.

Dryga, jobbiga hund!



Kommentarer
Postat av: Nina

Hahahaha man skulle kunna rita en serie om det här! Förlåt att jag skrattar, men det är rätt roligt mitt i eländet! :)

Kan du inte sätta på lugn, avslappnande musik när du ska sova och lägga dig med din pinscher jämte dig, klappa henne lugnande tills ni båda somnar?

2011-08-26 @ 08:16:39
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com
Postat av: Karin, Nanny & Ruh

Usch då! Jag har faktiskt inga problem med skall över huvud taget. Mina vaktar inte, inte ens när det ringer på dörren. Men, å andra sidan har jag problem med utfall vid hundmöten.... Å då har jag svårt att gå in och bryta dem. =( Jäkligt svårt. Vad händer om du kastar godisregn framför hennes nos? Bryter hon beteendet då? Det får så klart vara jälans gott godis. =)

2011-08-26 @ 09:04:01
URL: http://ruhbjornen.wordpress.com
Postat av: S.

Jag har insett att ingen hund är perfekt. Tänk på det värsta beteendet du kan föreställa dig, som din hund INTE har själv. Och var GLAD. :D

Jag blir så glad av din blogg, råkade hamna här nyss, och det är härligt att läsa att du med tycker att det är viktigt att en hundvän ska vara glad och vilja göra saker med en! Jag håller själv inte på med att gå på hundklubbar och sådant, men använder mig av "deras" grejer på eget vis. Streetagility, sök, lek och lydnad bland annat. Min hund skäller på en del hundar och blir upprörd över bilar, men det tränar vi på. Jag finner dock en viss trygghet i att veta att en hel del andra hundar där jag bor, har liknande hyss för sig. Så jag känner mig inte alltför konstig. ;)

2011-08-31 @ 11:29:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0