Söndag förmiddag

Åh, det har varit en härligt hundig helg!! Nemi har hängt med oss sedan i fredags, och från och med då har det mest stått hundaktiviteter på schemat. Vi körde lite uppletande både på fredag- och lördagskvällen. Lördag förmiddag spenderade jag och Nemi i skogen och tränade sök (Milly fick vara hemma med husse, eftersom det både regnade och åskade till och från. Hon ska dessutom spara på sina halvkassa ben). Det var roligt att hitta folk i skogen, tyckte Nemi. God korv bjöd de på också!

 

Idag, söndag så har vi kört två rätt rejäla träningspass! Vi började med en härlig morgonrunda längs strandpromenaden. I slutet av den stannade vi till på en perfekt äng och tränade lite lydnad.

 

Morgonpromenad, var och en på sin plats.



Härligt blåsigt väder! Pinscheröronen fladdrade i vinden :)


Dags att skaffa tåligare leksaker?

Nemi har inte fotgående som absoluta favoriten. Så därför tänker jag att vi börjar om från början, och sänker kraven och gör det superlätt och superroligt. Hittills så har jag mest fokuserat på att det är svinroligt att befinna sig vid min vänstra sida. Jag är ute efter att få upp engagemanget och glädjen, och nöjer mig med några få steg, så länge de är av god kvalitet. Det kan komma en leksak flygandes när som helst!! Så här långt känns det bra, och jag tänker låta det ta den tid det behöver, utöka i en takt så att det fortsätter vara lika kul.

En annan grej som behöver funderas och tränas på är inkallningen.. Nemi är ju jäkligt snabb i de flesta lägen, men i inkallningen och apporteringen så går det seegt. Jag har testat att kuta ifrån henne och kasta en leksak när hon är på väg mot mig. Kanske tom skulle testa lite jaktinkallning, låta Tony hålla i henne för att sedan släppa när hon är riktigt springsugen?!
Det är iaf fruktansvärt roligt att träna med henne, man får verkligen en energikick av det!

Milly då.. Hihi hon hade väldigt roligt idag! Hon har ju fått ta det lugnt rätt länge nu, så när hon väl får chansen att ta i, så gör hon det! ENERGIIIII!!!! Åt alla håll och kanter!!!!! Hehe när hon väl gör som hon ska, så är hon ju GRYYYYM!! :) Vi kör mest repetitioner av ettans moment, men för att inte tråka ut henne (eller mig) för mycket, så har vi ju såklart börjat kika på tvåans. Förhoppningsvis kommer vi iväg på en tävling nästa helg, och gör ett försök till att komma närmare att helt och hållet satsa på tvåans moment. Här är en rätt lång snutt från förmiddagens lydnadspass:



Åååå det är SÅ roligt att träna hund!!!! Varför skulle man nånsin vilja göra något annat??? ;)

Kommentarer
Postat av: Karin, Nanny & Ruh

Träna hund är det roligaste!!! Härligt med att till hund för dig att labba med!

2011-08-28 @ 22:13:18
URL: http://ruhbjornen.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0