Hundägare utan koll

Dagen inleddes med en kall men vacker promenad vid havet och fästningen. Både mitt och Millys humör var på topp, åtminstonde till en början. Efter ett tag mötte vi en kvinna med två okopplade lagottos. Hon stog vid sidan av vägen och när vi passerade dem så rusade den ena hunden i full fart mot oss. Jag tog snabbt några steg fram mot den och placerade mig framför Milly. Jag fick knuffat till den rätt rejält med handen, och morrande studsade den vidare åt ett annat håll. Milly blev rädd och satte svansen mellan benen.
Vad i helvete!!! Koppla dina hundar om du inte kan lita på att de inte hittar på något! Ingen ursäkt fick man heller.

Fem minuter senare såg jag en liten svart pekingeseliknande hund skutta omkring på en stor gräsplan. Ingen människa så långt ögat kunde nå. Den var på väg fram men efter en barsk tillsägelse från mig ändrade den sig. Suck, igen.

Efter att ha rundat fästningen och vänt hemåt blev det ännu dummare. En dam stod med tre lösa hundar omkring sig, varav den ena var "pekingesen" vi sett tidigare. Hon bara stod, och efter ett tag började hon röra sig mycket sakta framåt. Några meter bort stod en ensam, lös mops vid en lyktstolpe. Den stod helt still den med, och bara stirrade. Först på damen och hundarna, sen på mig och Milly. Den rörde sig inte ur fläcken och den verkade inte tillhöra damen då hon inte en enda gång vände sig om för att titta på den. När vi gick förbi damen gjorde hon inte minsta ansats att ta kontakt med, eller koppla sina hundar. Helt uppe i det blå.


Ibland ser man på långt håll att den önskvärda kontrollen fattas, och kan ta en vid sväng. Oftast går det dock så fort att man inte hinner reagera.



Bara några meter längre fram kom sen ett helt gäng med folk och hundar. Säkert sex-sju stycken, hundar alltså.  De två lagottona sen tidigare var där. Nu kopplade matten dem tack o lov,  och samma hund gjorde utfall igen. När vi sicksackade oss genom klungan var det både morr och sträckta koppel från alla håll och kanter, Milly tyckte inte det var trevligt. Inte jag heller!

Tony tog nästa promenad och berättade efteråt om flera olika hundar som gjort utfall, morrat och skrikit när de fått syn på Milly.

Sånt här retar verkligen upp mig! Det är inte så att vi har 100% lydnad på Milly i alla lägen. Men finns det risk för snedsteg i olämplig miljö så har vi ju henne kopplad. Vi har också lagt ner jättemycket tid på att få fungerande hundmöten. Nu går hon med hängande koppel och har ögonkontakt med oss, när vi passerar andra hundar. Men det hjälper ju inte, när andra inte har koll på sina hundar och låter dem springa fram och skrämmas. På grund av flera sådana tillfällen är Milly numera mer eller mindre rädd för de flesta stora hundar.
Ååå jag blir så förbannad! Vi tränar och tränar och tränar men så kommer nån slapp jävel och förstör alltihop! Man vill ju bara ge dem en fet smäll.

Kommentarer
Postat av: Elisabeth och Dix

Hahaha! Det är som jag skrivit detta själv. (Och då läste ju hundägarna och blev förbannade för det är givetvis du som ska anpassa dig, inte dem).

Vett och etikett verkar inte finnas bland hundägare tyvärr, och det är vi som vill ha koll på våra hundar som blir lidande.

Jag satsar nog på att vara surkärringen och jag går till attack mot hundar utan koll. Jag kanske åtminstone lär hunden att inte komma fram till mig... Ägaren är nog utom hopp!

2011-01-26 @ 20:47:27
URL: http://pinscherndixie.se
Postat av: Nina

Fy fan vilka jävla idioter som inte bryr sig när deras hundar försöker attackera Milly! Du och Tony borde gå tillsammans, så kan han hålla Milly och så kan du skälla ut/dela ut en fet smäll till de jävlarna som förtjänar det.

Jag och Trollet har också varit ute på promenad vid Fästningen idag, men vi klarade oss utan att råka ut för något. Däremot ligger det så jävla mycket hundskit överallt! Vad faaaan???? Hur kan man vara så dum och lat att man inte plockar upp? Det är ju vi hundägare själva som antagligen trampar i skiten sen. Undrar hur de tänker som inte plockar upp, "okej nu har jag låtit skit ligga kvar längs strandpromenaden några gånger, så nu slutar vi gå där"?



Jag blir så förbannad. Det är roligt att gå på promenad i solen med sin hund, men sånt här förstör ju glädjen. Jag skäller ut folk om de beter sig riktigt dumt och det tycker jag du ska göra också om du kan. Jag tycker inte de ska komma undan ostraffat, speciellt inte när deras okopplade hundar går till anfall mot Milly!

2011-01-27 @ 00:16:29
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com
Postat av: Marie

Ja, det finns många sådana hundägare, som inte verkar bry sig ,varken om sina hundar eller om att ta upp efter dem, det är en annan sak om man frågar i förväg om man kan gå fram och hälsa, men annars så ska man ha dem i koppel, har själv en terrier blandning som blev attackerad av en stor svart hund som var lös och ägaren brydde sig inte, efter det så blev hon rädd och osäker för andra hundar, men vi har också jobbat på det, och nu när jag själv jobbar med hundar så har hon blivit duktigare, och när vi har 2 st hundar till så har hon blivit mer trygg, men det finns vissa hundar hon känner sig osäker på ,då kan hon skälla till,men det är mycket jobb med att få sin hund att börja lita på andra hundar igen efter att den har blivit attacerad och det är så synd, men som sagt det är ju inte lösa hundarnas fel att de får gå lösa, det är ägarnas.....

2011-01-27 @ 08:22:06
URL: http://mariesvovvar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0