Lydnadsträning

I tisdags var jag och Milly på en privatträning i lydnad för Jenny Wibäck. Vi delade på tiden med Nina och hennes whippets, Millys kusiner. Det var hur roligt och lyckat som helst!
Alla hundarna skötte sig finfint. Milly var verkligen på topp och utförde sina uppgifter med stor glädje. Hon lyckades även ta sig även några lyckliga och självbelönande fnattvarv...


Ibland känns det bara så jäkla bra!

 

Ända sen vintern försvann har lek- och kampbelöning fungerat som en otrolig stämningshöjare.

 

Nina och Fideli i en inkallning.

 

Apport.

 

Hon har spänst i steget..

 

Sträcker ut både ben..

 

Och öron!

 

Busa, busa! Leka, leka!

 

Nina och Trollet tränar platsliggning.

 

Tittut!

 

Vi tränar fokus-på-matte.

 

Här kunde hon inte stå emot...

 

Utan var tvungen att ta sig ett varv. Det var ju så jäkla kul hos Jenny! :)

 

Jag och Milly fokuserade på högersvängar i fotgåendet, det är svårt. Jag svänger oftast helt utan förvarning och då hamnar Milly nästan jämt på sniskan. Jag måste ju lära mig själv att gå ordentligt!

Nåt annat vi tränade var fokuset på mig. I momentens början, vid sitt kvar, platsliggning... Så fort inte Milly själv är aktiv så är det i fokuset det brister. Och varje gång hon inte är riktigt med, så finns ju risken för att hon kommer på tanken att kuta iväg för att spana in något. Det är jättesvårt, finns ju så mycket att hålla koll på runtomkring, även om det enligt matte inte finns något speciellt där alls. Man skulle nog kunna säga att det är det som är hela svårigheten med min lilla tjej.. Fokuset och koncentrationen. För viljan, glädjen och energin är det inget fel på, inte heller förmågan att lära sig nya saker ;)

 

Bilderna på mig och Milly är tagna av Nina Johansson.

 


Kommentarer
Postat av: Nina

Sannerligen lyckat! Bilden där Milly sträcker ut öronen är bäst! :)

2011-06-16 @ 20:32:48
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com
Postat av: Gerd Marit

Flinkisser! Og jeg blir så glad for å høre at det ikke bare er meg som er så kjedelig at Cora heller vil finne på andre ting, men at det er et vanlig problem hos Pinscher eiere. Da kommer motivasjonen for å fortsette å trene på fokus og kontakt, for de er jo så flinke når de "skrur seg på"! Ha en strålende helg!

2011-06-17 @ 10:50:16
URL: http://www.corasblogg.blogspot.com
Postat av: Emma, Harry och Hilja

Underbara bilder!!!

2011-06-17 @ 22:58:04
URL: http://herrharry.se
Postat av: Anna o hundarna

Å, vilken jättefin bild på er, den där första!! Förstora och sätt upp på väggen!!

2011-06-20 @ 13:40:24
URL: http://pelleskop.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0