Snörally

När vi vaknade imorse och tittade ut genom fönstret möttes vi av en dyster syn. Stora vattenpölar på gatorna, snöblandat regn i luften.
Jag skiter i den jäkla rallytävlingen, tänkte jag. Milly vill ju inte ens gå utanför dörren i sånt här väder. Än mindre sitta och ligga i slask.

Vi åkte iväg till tävlingen (som var på vår hemmaklubb) för att titta på Ingrid och Tyra. Milly fick komma ut och kissa och traska lite. Väldigt oväntat så visade hon sig vara på ovanligt gott humör, trots att stora snöflingor nu föll från himlen. Jag testade om hon kunde sitta ner. Det kunde hon, och till och med ligga, lite grand! Tydligen hade hon vaknat på rätt sida idag, för hon kunde minsann tänka sig att utföra både det ena och det andra, med glädje och energi dessutom.
Eftersom jag bestämt att vi inte skulle vara med hade jag inte tagit med de grejer som behövs vid tävling. Men när jag märkte hur positiv Milly var så fick Tony allt åka hem och hämta tävlingsboken och lite mer godis :) Vi ger det en chans tänkte jag.

Först ut var Ingrid och Tyra. Det finns inte så mycket mer att säga om dem förutom att de är helt suveräna! De vann återigen sin klass och blev nu uppflyttade till fortsättningsklassen. Duktiga hundtränarIngrid och skitfräcka old lady Tyra. Här har ni dem:


 

Sedan var det då min och Millys tur. Hon sprudlade av glädje under uppvärmningen och gav allt vad hon hade! Kändes jättekul. Väl inne på banan var det motbjudande att sitta och ligga ner.. Istället för att sitta ordentligt försökte hon flera gånger göra tricket "sitt fint" (dumma matte bad om det strax innan vi startade. Hon brukar bli glad av det, inte tokig ;) Inte göra om det misstaget!).

Jaja. Jag är faktiskt väldigt nöjd med vår prestation trots att vi fick ett dåligt resultat. Vi fick bla tio minuspoäng på två ställen, för att vi inte utfört momentet. Det var när hon skulle ligga och sitta. Jag trodde att hon satt ner, och körde på, men där misstog jag mig.

 

Förutom det här och lite andra sittsvårigheter, så gick det ju bra! Hon hade en underbar energi och följde mig med god kontakt. Hon trippade på och var glad, det är ju helt otroligt när vädret var som det var ;) Hon gjorde inte heller ett enda försök att smita iväg från mig. Så jag är allt nöjd med vår icke godkända tävling. Här är vi:

 

Den här gången var armarna stilla, höll i ett "osynligt koppel" :)

 

Sen har vi den lilla söta fröken Imsa och hennes matte Cecilia. De lyckades bättre med att få ner den lilla pinscherrumpan i backen, och hamnade på en andraplacering! Gissa vem som vann fortsättningsklassen.. Jo det gjorde samma Cecilia med sin beauceron Essi. Båda hundarna fick 89 poäng. Grymma hundar och grym matte även här :) Här kommer Imsa:

 

 

 

Det är så jäkla roligt med rallylydnad. Det är alltid en go stämning mellan de tävlande, alla pratar med alla och det finns inga raser som inte hör hemma i denna gren. Det är ju rätt så snäll bedömning, så man måste inte vara skitduktig för att kunna vara med och tävla. Hundarna tycker det är kul, man får ju som förare uppmuntra och berömma oavbrutet. Alla borde testa rally!

 



Kommentarer
Postat av: cizzi o dogzen

Tack! För att jag fick se oss på film! Eller vad säger man...det var ju inte jättesnyggt precis ;) Förstår varför jag fick neddrag på liggandet p.gr.a min hemska kroppsställning, MEN hon låg kvar i.a.f. Båda dogsen fick ihop 89 p. men Essi vann på bättre tid. Tycker som du...alla borde prova Rally! Det är bara roligt! Ses snart igen o då är det nog pinscherväder :)

2011-03-12 @ 17:15:50
Postat av: Suvi

Men du, fullt fokus i hela fyra minuter, det är banne mej inte enkelt! Jag tycker ni är skitduktiga och skulle vilja se mer av hur ni tränat.

2011-03-13 @ 12:01:37
URL: http://suvi.se
Postat av: Catrine

Suvi: Tack! :)

Menar du hur vi lärt in alla momenten?

2011-03-13 @ 14:42:12
URL: http://pinschernmilly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0