Kommunikationssvårigheter

Långt ord... Komm-un-ik-a-tions-svårigheter.

Inte konstigt att det är svårt att förstå vad hundarna försöker säga, när inte ens vi människor kan kommunicera med varandra på ett fungerande sätt. Ett exempel på det följer här:

En matte och en husse är ute och promenerar med sin lilla hund. En bekant till de tvåbenta dyker upp, hälsar och och tar hussen i hand. Den bekante fäster sedan blicken vid hunden och tar några steg emot den. Matten säger med vänlig ton:
-Hon vill inte hälsa!
Den bekante saktar av något, som för att tolka det sagda. Sedan böjer han sig hastigt ner och sträcker ut handen och försöker placera den på hundens huvud.

(Hmm... Är det svårt att förstå de här orden: Hon, vill inte, hälsa?)

Hunden säger surt till den bekante:
-Låt mig vara!!!
Matten säger med en något skarpare ton:
-Hon vill alltså inte hälsa! och för hunden bakåt med hjälp av kopplet.
Den bekante ser mycket förvirrad och förvånad ut. Va?! Hussen suckar och himlar med ögonen. Totalt otillfredsställande situation för alla inblandade.

Tyvärr verkar alltför många tänka så här: Hund = klappa. Vilken hund du än ser = gå fram och klappa den! Säger ägarna att du ska låta bli hunden, så skojar de bara. De menar egentligen: Här är vår hund = varsågod och klappa!


 



Kommentarer
Postat av: Lisa

När jag var liten blev jag väldigt bestört när vuxna redan innan jag kom fram till hunden sa att den inte gillade barn. Den hade ju inte ens träffat mig, hur kunde den veta att den inte tyckte om mig?



Kanske är det vuxna som inte tänker längre än vad jag gjorde då heller.. Men det är onekligen svårt att göra sig förstådd om de inte lyssnar.

2011-11-30 @ 21:40:15
URL: http://herrera.blogg.se/
Postat av: Nina

Jag läste om idén att lära hunden att alla främmande människors händer är targets. Varje gång en människa sträcker fram handen mot hunden ska hunden mjukt trycka nosen mot handen. I det ögonblicket klickar du och belönar.

Det skulle innebära att Milly hade en uppgift i dessa otrevliga situationer. Efter lite träning skulle hon förmodligen ivrigt trycka nosen mot targeten och sen snabbt vända sig mot dig för att få godis. Personen som vill hälsa skulle antagligen inte fatta vad som händer och inte heller ta illa upp.

Tricket kan så klart upprepas flera gånger med samma person och efter ett tag kanske hon klarar "störningen" att bli klappad på ryggen t ex medan hon utför sitt trick.

Man kan även välja att lära in att alla främmande människors skor är targets. Då blir effekten att hunden vänder ansiktet neråt för att nudda personens sko, medan personen kan klappa hunden på ryggen. Får så klart tränas medvetet och planerat ett tag innan man provar med främlingar. Jag tycker det lät som en smart idé.

2011-12-02 @ 10:38:01
URL: http://ninasbilderblogg.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0